Proč nová letadla? Kvůli vzdáleným misím

Titul: Lidové noviny

Autor: Jiří Reichl

Afghánistán, Irák, Kosovo a Čad. Tam všude jsou české vojenské kontingenty čítající téměř 900 vojáků. Ty je potřeba nejen dopravit na místo mise, což zvládnou moderní letouny Airbus, ale především se tam musí dopravit technika, kterou vojáci pro svou práci potřebují. A na to nemá armáda kapacity. Zřejmě i proto se čeští vyjednavači o podmínkách umístění amerického radaru v Brdech se svými protějšky bavili i o možnosti získání transportních letadel Hercules, jak v pondělí uvedla Česká televize.

Náměstek ministryně obrany Martin Barták jednání připustil, odmítl však tvrzení, že by mělo jít o výměnu za souhlas s umístěním radaru. „V rámci vyjednávání se bavíme o různých věcech a také o vojenské spolupráci. Mezi tím byla řeč i o letadlech. Chtěli bychom, dvě malá (CASA od EADS) a dvě střední (C 130 HERCULES). Ale není to tak, že bychom řekli, že chceme letadla, a pokud nebudou, tak radar taky ne. Spíš je to tak, že ta letadla prostě nejsou na skladě jako housky. Takže se to rovná tomu, že bychom jedno letadlo chtěli přednostně a dostali třeba zajímavější splátkový kalendář, než je obvyklé,“ řekl Barták.

„Airbusem jsme schopni dopravit materiál do Kábulu, ale dál ne. Pak si musíme najmout dopravní letadlo od jiné armády či soukromé firmy. Důvodem je mimo jiné to, že tento typ letadla není konstruován pro přistání na menších letištích a hlavně, nemá pasivní ochranu proti případným útokům jako moderní transportní letouny,“ shrnul pro LN jeden z vysoce postavených důstojníků důvody, proč česká armáda potřebuje nová letadla.

Své jméno však odmítá zveřejnit, protože „letadla jsou politicky velmi citlivé téma“. Posledním příkladem tohoto postupu je plánovaná přeprava obrněných vozidel Dingo do afghánské provincie Hilmand. Na konci dubna je tam odveze obří ruské dopravní letadlo Ruslan.

Češi totiž v současné době nemají dopravní letadlo, které by bylo schopné techniku na takovou vzdálenost přepravit. Základna dopravního letectva ve Kbelích má k dispozici pouze starší ruské stroje Antonov, které těmto požadavkům neodpovídají.

„Náš problém není ani v tom, že letouny Antonov jsou staré, ale v tom, že nedoletí do Afghánistánu, Iráku a Afriky. Mise, kterých se účastníme, jsou prostě daleko od nás a na to potřebujeme výkonnější techniku, než když jsme řešili problémy v Evropě. Dokážeme s nimi obsloužit misi v Kosovu, ale dál už velmi těžko. Proto potřebujeme nová transportní letadla,“ dodává důstojník.

Vedení armády už stanovilo technické požadavky, které by mělo ideální letadlo splňovat. V minulém roce se nejvíce mluvilo o možnosti získání letadel CASA evropské zbrojní asociace EADS „výměnou“ za nepotřebné bitevníky L 159, které chtěla Bolívie.

Projekt však podle již dříve zveřejněných informací LN zkrachoval na tom, že Bolívie neměla dostatek peněz, aby české bitevníky koupila. *** „Není to tak, že bychom řekli, že chceme letadla, a pokud nebudou, tak radar taky ne,“ říká náměstek ministryně obrany Martin Barták.