Američané se budou řídit českými zákony

Datum: 20. 11. 2007
Titul: Pražský deník

 

Právní aspekt možného umístění radarového stanoviště na území ČR vysvětluje JUDr. Vladimír Krška, vedoucí oddělení mezinárodního práva ministerstva obrany ČR. Jeho odpovědi vycházejí ze současného stavu mezivládních jednání. Nemohou proto být v řadě případů tak konkrétní, jak by si jistě nejen redakce Deníku přála.
* Jakou má ČR představu o právním postavení radarové základny a jejího personálu?
Právním základem pro vytvoření radarového stanoviště na území ČR bude prezidentská smlouva, která podléhá schválení oběma komorami Parlamentu ČR a ratifikaci prezidentem republiky s kontrasignací předsedy vlády. Pokud jde o personál, je nutno rozlišovat dva základní kroky. Prvním je schválení pobytu amerických vojáků na našem území ve smyslu Ústavy ČR. Druhým krokem pak bude sjednání statusové dohody mezi USA a ČR, která bude na bilaterální úrovni upravovat postavení amerických vojáků, civilní složky, takzvaných závislých osob a kontraktorů na našem území.
* Bude základna americkým územím?
V žádném případě. Existuje naprostá shoda na formulacích, které jednoznačně vyjadřují plný respekt pro územní svrchovanost ČR nad územím radarového stanoviště. Prostor stanoviště bude samozřejmě požívat zvláštní ochranu, zejména co se týče svobody pohybu osob. To je však i v případě vojenských objektů českých ozbrojených sil na území ČR zcela běžný postup, který je plně v souladu s právním řádem ČR.
* Jaké zákony budou platit na základně, případně ve vymezeném sektoru kolem hranice základny?
Jelikož bude stanoviště pod územní svrchovaností ČR, bude se na něm uplatňovat v plném rozsahu právní řád ČR, jehož součástí by byly i sjednávané smlouvy. Příslušníci ozbrojených sil USA by navíc podléhali i některým právním normám USA v rozsahu daném těmito normami. To není nic neobvyklého, vždyť i na občany ČR se při jejich pobytu v zahraničí vztahují některé normy české (například trestní zákon).
* Při pohybu mimo základnu budou pro její personál platit české zákony?
V obou smlouvách, které jsem již zmiňoval, je na několika místech výslovně uvedeno, že americký personál se bude řídit českým právním řádem. Pokud jde o výkon služby, má tato skutečnost význam jen při posuzování trestní jurisdikce a otázek náhrady škody. Například v takzvané NATO SOFA, která rozlišuje výlučnou a primární jurisdikci, se v případech kolize práva k výkonu jurisdikce stanoví, že přednostní právo k výkonu jurisdikce bude mít vysílající stát, pokud jde o delikty výlučně proti majetku nebo bezpečnosti vysílajícího státu, delikty výlučně proti osobě či majetku příslušníka tohoto státu a delikty spáchané ve službě. U způsobené škody se v případě aplikace NATO SOFA vzdává každá země nároků na náhradu škody na jakémkoli svém majetku, který je v užívání ozbrojených sil, jestliže byla škoda způsobena příslušníkem nebo zaměstnancem ozbrojených sil jiné smluvní strany při výkonu služebních povinností.
* Co je NATO SOFA?
To je zkratka pro „Dohodu mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil". Upravuje otázky spojené s pobytem cizích vojsk včetně civilní složky a závislých osob (například rodinných příslušníků) na území jiného státu. Jde o maximální zjednodušení běžných formalit spojených s pobytem v cizím státě. Běžně se na základě této dohody nevyžadují víza a pasy při vstupu na území jiného smluvního státu, ale jen identifikační karty a cestovní rozkazy. Uznávají se bez jakéhokoli dalšího šetření řidičské průkazy příslušníků ostatních smluvních stran, povoluje se nošení uniforem a zbraní, zjednodušeným způsobem se upravuje jurisdikce a náhrada škody. Příslušníci ozbrojených sil jsou také zvýhodněni v otázce placení některých poplatků a daní.
* Jaké bude mít Česko kontrolní nástroje nad dodržováním smlouvy?
Tyto mechanismy jsou upraveny přímo v textu smluv, jejíž finální verze není zatím dokončena.
* Jak bude upraven pohyb posádky po ostatním území ČR?
Příslušníci ozbrojených sil USA se s potřebnými doklady budou moci pohybovat i po ostatním území ČR. Úprava by měla být velmi podobná té, která již v ČR platí, tedy NATO SOFA.
* Jak bude řešena náhrada škod způsobených US personálem?
Úprava se bude velmi blížit úpravě v NATO SOFA a v hlavních aspektech odkazovat přímo na článek VIII NATO SOFA. Pro NATO SOFA platí: - Ve službě: V zásadě platí, že ČR se vzdává nároku na odškodnění v případě, že ke zranění personálu AČR či škodě na majetku v užívání AČR ze strany cizího vojenského personálu dojde ve službě. Pokud dojde ke škodě na jiném majetku ČR (např. silnice ve vlastnictví státu), určí výši odškodného český rozhodce. Jeho rozhodnutí je pak pro obě strany konečné a závazné. Pokud by tato částka byla nižší než 50 000 Kč, nároku na odškodnění se ČR vzdává. Škody způsobené americkým personálem soukromým osobám by řešily české vojenské orgány, jako kdyby danou škodu způsobil český voják. Americká strana by pak následně ČR část této částky uhradila. Podle NATO SOFA by se ČR jako přijímající stát podílela na hrazení této částky ze čtvrtiny, a to za předpokladu, že viníkem bude pouze americký personál. Pokud by mezi viníky byli i čeští vojáci, bude ČR hradit odškodění z poloviny. - Mimo službu: Vysílající stát (USA) není povinen takové škody řešit. Odpovídá jednotlivec, který škodu způsobil. V rámci dobrých vztahů a s ohledem na komplikovanost vymáhání odškodnění od cizinců může nicméně vysílající stát nabídnout dobrovolné odškodnění a s odpovědnou osobou vše řešit samostatně, v rámci svého národního systému. V amerických ozbrojených silách je též zavedenou praxí, že součástí každé větší jednotky je příslušník odpovědný za řešení škod. Tento tzv. „claims officer" často odškodní soukromou osobu bez zbytečného prodlení, aby jí nevznikaly sekundární škody (např. ztížení podnikání) a došetření detailů probíhá až následovně.
* Jaké jsou právní podmínky na jiných amerických základnách v zahraničí?
Vaše otázka je příliš široká, ale ČR není v pozici, kdy by si nechávala od americké delegace cokoli diktovat.
* Jaké právní výjimky nechce česká strana v žádném případě připustit?
Detaily vám bohužel nemohu sdělit bez toho, abych ohrozil vyjednávání. Nicméně všeobecně lze říci, že česká strana se velmi pevně vyjadřuje proti jakýmkoli ústupkům znamenajícím zásah do současného právního řádu. Zejména není možno ustoupit od našich závazků vyplývajících z členství ČR v EU.
* Podle jakého práva se bude řešit případ Čecha, který by se bez povolení dostal na základnu?
Pokud by se při takovém jednání dopustil trestného činu podle českého trestního zákona, mohla by být při splnění podmínek § 76 odst. 2 trestního řádu jeho osobní svoboda omezena kýmkoli, tedy i příslušníky ozbrojených sil USA, kteří by museli takovou osobu ihned předat policejnímu orgánu ČR. Americké orgány by nad takovou osobou neměly žádnou další moc. Pokud by se trestného činu nedopustil, mohl by být zadržen, jen pokud by tak stanovil zákon (nebo mezinárodní smlouva). Pokud by se v některé ze sjednávaných smluv takové ustanovení objevilo, naprosto jistě by obsahovalo povinnost americké strany takovou zadrženou osobu taktéž ihned vydat orgánům ČR. I z hmotněprávního hlediska by se tento případ vždy řešil podle práva ČR. Česko nevydává svoje občany k trestnímu stíhání. Podle zákona o přestupcích v současném znění se přestupku dopustí ten, kdo úmyslně naruší režim ochrany a vstupu do vojenského objektu (kterým je i vojenský újezd).
* V jakých případech bude posádka moci použít zbraň?
I v této situaci bude zvoleno řešení podobné tomu v NATO SOFA, konkrétně v čl. VI NATO SOFA. Posádka bude moci použít zbraň v rámci nutné obrany a krajní nouze, což jsou instituty českého práva platící pro všechny osoby podléhající českému právu.
* Jaká bude možnost smlouvu vypovědět a proč?
Smlouvy budou obsahovat zcela standardní ustanovení o výpovědích. Obě strany budou moci smlouvy vypovědět s výpovědní dobou, která je předmětem vyjednávání.
* Kdy má být smlouva uzavřena?
Jakékoli vyjádření v této věci by bylo pouhou spekulací. Smlouva bude moci být uzavřena až v té chvíli, kdy bude dojednán text přijatelný pro obě strany. České straně jde o kvalitu ustanovení smlouvy, ne o rychlost uzavření dohod.
***
Škody způsobené americkým personálem soukromým osobám by řešily české vojenské orgány
Řešení případných trestných činů amerického personálu radaru v Brdech
Česká republika je suverénním státem, který jediný může a musí na svém území zajistit výkon svého trestního práva. Výjimkou je tzv. přednostní právo k výkonu jurisdikce (čl. VII odst. 3 písm. a) NATO SOFA). Pokud by „SOFA k radarovému stanovišti" i v tomto detailu vycházela z NATO SOFA, což se dá předpokládat, lze uvedené příklady řešit takto:
1. Příslušník ozbrojených sil USA ukradne auto - pokud předmětný automobil bude výlučně v majetku ozbrojených sil USA, jiného příslušníka ozbrojených sil USA nebo civilní složky nebo osoby na nich závislé (manžel, závislé děti), mají přednostní právo k výkonu jurisdikce orgány USA. Jinak mají přednostní právo orgány ČR.
2. Příslušník ozbrojených sil USA se popere a někoho vážně zraní -pokud zraněná osoba bude příslušníkem ozbrojených sil USA nebo civilní složky nebo osobou na nich závislou, mají přednostní právo k výkonu jurisdikce orgány USA. Jinak mají přednostní právo orgány ČR. V úvahu ještě přichází trestné činy výtržnictví (§ 202 trestního zákona) nebo rvačka (§ 225 TZ) s účastí českých občanů. V takovém případě by měly přednostní právo v každém případě orgány ČR.
3. Příslušník ozbrojených sil USA způsobí autonehodu se zraněním osob - stejná argumentace jako v předchozím případě. Aby měly orgány USA přednostní právo k výkonu jurisdikce, musí být všechny zraněné osoby příslušníky ozbrojených sil USA nebo civilní složky nebo osoby na nich závislé.
Jinak mají přednostní právo orgány ČR. Pokud by se příslušník ozbrojených sil USA zároveň dopustil ohrožení pod vlivem návykové látky (§ 201 TZ), měly by v obou případech přednostní právo orgány ČR.
4. Příslušník ozbrojených sil USA spáchá znásilnění - jestliže jsou všechny znásilněné osoby příslušníky ozbrojených sil USA nebo civilní složky nebo osoby na nich závislé, mají přednostní právo orgány USA. Jinak mají přednostní právo orgány ČR. Přednostní právo k výkonu jurisdikce ještě neznamená, že stát jurisdikci musí vykonat. NATO SOFA upravuje možnost vzdání se tohoto přednostního práva na žádost druhé strany.
Foto popis|