Škola hrou v české omeletě

Autor: pplk. Mgr. Jana Růžičková, oddělení komunikace s veřejností, Generální štáb AČR

Plastová víčka, kolečka, figurky vojáčků, obrázkové pexeso, kameny – i takovéto netradiční pomůcky používají v Afghánistánu čeští vojáci výcvikového a poradního týmu OMLT (Operational, Mentoring and Liaison Team) při výcviku afghánských vojáků.

Více než padesát vojáků ze 43. výsadkového mechanizovaného praporu z Chrudimi poprvé v novodobé historii české armády cvičí od konce letošního září pozemní jednotku Afghánské národní armády. A ne ledajakou.- afghánský kandak, který je obdobou našeho praporu, a v cílovém stavu bude mít téměř 800 vojáků. „V současné době má moje jednotka přes 400 osob, říká její velitel podplukovník M. Nadir (Wafa). Abychom mohli zahájit činnost ve stanoveném prostoru v provincii Wardak a přispět tak ke zlepšení bezpečnosti a podmínek pro život civilních obyvatel, musíme ji ještě doplnit a vycvičit. A s tím nám pomáhají právě čeští vojáci,“ dodává.

Skutečnost, že to není a nebude pro české vojáky, jak se po měsíci a půl intenzivního výcviku potvrzuje, úkol vůbec jednoduchý, věděli všichni již před svým odletem z České republiky. „Afghánští vojáci jsou již od dob dávné historie skvělí bojovníci,“ říká velitel české „omelety“, jak všichni výcvikový a poradní tým zjednodušeně nazývají, podplukovník Ladislav Švejda a upřesńuje: „Téměř 90% vojáků „našeho“ kandaku je však v armádě naprostými nováčky, kteří právě dokončili pouze základní kurz. Při našem výcviku se pak potýkáme s nedostatečnou gramotností řady z nich. Tento fakt však není jen problémem afghánských ozbrojených sil, ale odrazem stávající situace v afghánské společnosti. U vojáků se pak tato skutečnost projevuje v oblastech, které jsou pro rozhodovací proces při vedení bojové činnosti zásadní. Sem patří například čtení a práce s mapovými podklady, plánovací proces a řada dalších činností.“

„Jsou to věci, kdy pak musíme k výcviku přistupovat naprosto jiným způsobem, než na jaký jsme zvyklí a volit takové formy, které nám umožní dosáhnout vytčeného cíle. Afghánské vojáky nelze cvičit stylem obvyklým v moderních armádách, takzvaným drilováním, ale musíme hledat jinou cestu. Skvěle se nám zde osvědčilo motto učitele národů Jana Ámose Komenského, tedy Škola hrou,“ dodává český velitel a prstem ukazuje za sebe, kde jsou pro armádu netradiční výcvikové pomůcky – plastová víčka, figurky vojáčků, obrázkové pexeso či kameny ležící na zemi. „S ohledem na jazykovou bariéru, nám i afghánským vojákům tyto pomůcky velmi usnadňují činnost,“ vysvětluje podplukovník Švejda a ihned to v praxi se svými vojáky předvede při nácviku taktické činnosti.

Před námi se na zemi za okamžik objeví z kamenů vytvořený improvizovaný plastický stůl, kde každý voják má přiděleno své plastové kolečko. Před vlastní taktickou činností v prostoru velitelé rot, čet a družstev pak jeden po druhém postupně ukazují a názorně demonstrují na stole všechny kroky, které budou za chvíli následovat v terénu. Každý z přihlížejících Afghánců pak okamžitě získává přesný obraz a představu o tom, kde musí zaujmout pozici, jakým směrem bude postupovat a co musí splnit.

„Za více než měsíc výcviku jsou pokroky afghánských vojáků vzhledem k jejich snaživosti a soutěživosti opravdu viditelné,“ chválí své svěřence podplukovník Švejda a oceňuje i schopnosti jejich velitele podplukovníka Nadira. „Sice jsem se musel přeorientovat z angličtiny na ruštinu, ale spolupráce a komunikace s ním je opravdu dobrá. Je si vědom toho, že mu máme co dát a můžeme mu svými schopnostmi a zkušenostmi pomoci,“ konstatuje český velitel a společně se svým afghánským kolegou se vydává na kontrolu další roty vojáků, která má střelby z ručních zbraní.

Křest ohněm by měla afghánská jednotka prodělat v prosinci, kdy se, pokud projde prověrkou tedy takzvanou validací, přesune do provincie Wardak. Na její první misi ji budou doprovázet i její čeští mentoři. Chrudimští výsadkáři s nimi zůstanou v provincii Wardak až do poloviny dubna, kdy je vystřídají jejich kolegové ze 7. mechanizované brigády. Čeští vojáci jim budou oporou a učiteli do doby, než bude jednotka schopna plnit všechny stanovené úkoly samostatně.