
Budovy - součást velkého projektu v Kábulu
Obrázek x z y
Řídil výstavbu vojenské části mezinárodního letiště v Kábulu. Stavby, která přišla v přepočtu na 1,6 miliardy korun a je největším konstrukčním projektem v historii operací Severoatlantické aliance. „Budujeme infrastrukturu pro vojenské operace NATO. Hlavní je rychlost,“ říká Milan Valenta.
V areálu vojenské části letiště KAIA v afghánském hlavním městě Kábul dnes stojí sedmadvacet objektů. Je tu všechno, co vojáci potřebují jak ke své práci, tak k životu na základně: letištní terminál, budova velitelství, ubytovny, jídelny. Ale i vodárna, čistička odpadních vod a špičkově vybavená nemocnice.
Většinu takových a podobných projektů výstavby infrastruktury zadává Aliance své agentuře NAMSA (NATO Maintenance and Supply Agency). Milan Valenta, který pro ni pracuje už čtyři roky, zodpovídá za jejich bezchybné provedení. „Moje práce obnáší kompletní řízení projektu od jeho definování vojáky až po výstavbu, dokončení a vyhodnocení,“ vysvětluje.
Vybudování letištního komplexu v Kábulu trvalo Milanu Valentovi i s veškerou administrací dva roky. „V České republice potřebujete spoustu papírů a razítek. Tady stavíte pro vojenskou operaci, takže se od vás vyžaduje dodání v co nejkratším termínu. Jsou daná jasná pravidla, která musíte obzvlášť v oblasti nákupu dodržovat, ale jak se k výsledku doberete, je jen na vás. Vše se řídí heslem: Pracuj. My chceme vidět výsledky,“ vypočítává výhody vojenského prostředí.
Spolupráci s lidmi z různých členských států Aliance si pochvaluje a považuje za obrovskou školu. Osmadvacet zemí totiž představuje také osmadvacet různých kultur a názorů. „Stalo se, že nový velitel v polovině stavby řekl, že si to takhle nepředstavoval a chce to jinak. Naštěstí se ale takové situace moc často nestávají,“ říká s úsměvem. Kábulské letiště nakonec slavilo veliký úspěch nejen u armádních velitelů, ale i u vedení Aliance. Milan Valenta za něj dokonce jako první Čech v historii obdržel vyznamenání od Generálního tajemníka NATO.