Nepředvídatelné počasí na Islandu připravilo na den odletu sněhovou nadílku
Obrázek x z y
Ve čtvrtek 4. prosince v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila pětice letounů JAS-39 Gripen islandskou leteckou základnu Keflavík, na které působila v rámci Úkolového uskupení Armády ČR k obraně vzdušného prostoru státu NATO. Island totiž nedisponuje vlastními ozbrojenými silami. Po devíti týdnech odletěly zpět na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.
Pět minut před vzletem českých stíhačů opustil základnu Keflavík také italský tanker KC-767, který čeští piloti použili dvakrát během své cesty k dotankování za letu. „S italským KC-767 jsme se certifikovali před naším nasazením na Islandu. Přelety jak na Island, tak zpět do Čáslavi proběhly dle plánu bez jakýchkoliv problémů, “ uvedl major Michal Daněk, zástupce velitele úkolového uskupení pro operace.
V 16.31 přistála pětice pilotů gripenů po skoro dvouměsíčním nasazení na ostrovním státě na domovské základně. Přímo na stojánce je přivítali zástupce ředitele Společného operačního centra MO brigádní generál Petr Mikulenka a zástupce velitele 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Ondřej Rejman. „Úkolové uskupení obstálo na jedničku. Po misi Air Policing v pobaltských státech, jež jsme absolvovali v letech 2009 a 2012, to byla další zkouška našich schopností. Během mise nevyvstal žádný problém,“ stručně zhodnotil působení českých vojáků plukovník Ondřej Rejman.
Piloti poprvé v rámci mise tankovali za letu
Generál Mikulenka jej doplnil: „Mise na Islandu měla svá specifika a svá prvenství. Poprvé piloti stíhacích letounů tankovali v rámci mise za letu. Poprvé bylo české stíhací letectvo nasazeno mimo evropský kontinent, tři tisíce kilometrů od domovské základny. Příslušníci kontingentu plnili své úkoly v extrémních povětrnostních podmínkách. Vše bez zaváhání zvládli a potvrdili, že česká armáda je platným partnerem NATO a že se s ní dá počítat. Plně se také v misi osvědčily letouny JAS 39 Gripen.“
Přesun dalších příslušníků úkolového uskupení z Islandu bude probíhat až do neděle 7. prosince. „Během našeho působení jsme nalétali okolo 150 hodin ve vzdušném prostoru Islandu, což je téměř náš plánovaný nálet. Svědčí to o připravenosti letounů, schopnostech pozemního technického personálu, logistiky a všech, kteří se na zabezpečení mise podíleli,“ komentoval misi velitel Úkolového uskupení ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) plukovník Martin Nezbeda. „Mise však skončí až v neděli, kdy se i zbylá část vojáků vrátí zpět do České republiky,“ dodal Nezbeda.
První příslušníci s materiálem dorazili na leteckou základnu Keflavík 3. října 2014, další je následovali v pondělí 6. října. Stíhací letouny JAS 39 Gripen přilétly 10. října. Ve dnech 13. a 14. října nejprve probíhaly první certifikační lety. 15. října v 06.00 hodin pak zaujali příslušníci českého úkolového uskupení hotovostní systém v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). O půlnoci ze 3. na 4. prosince byl hotovostní systém v rámci mise ASICIPPN ukončen. Úkol převezmou v příštím roce příslušníci amerického letectva.
Autor: Jan Kouba
Autor: Jan Kouba