Chvíle před nakládkou
Obrázek x z y
Unese přes dvě stě tun, je téměř 70 metrů dlouhý a podobné je i rozpětí jeho křídel. Je to dopravní letoun Antonov-124 Ruslan a využívá ho také Armáda ČR pro přepravu těžkých vojenských vozidel a kontejnerů. V úterý 3. prosince 2013 opět dopravil značné množství materiálu z Afghanistánu do České republiky.
Cestovní rychlost tohoto kolosu přesahuje 800 kilometrů za hodinu a, jak potvrdil sám kapitán letadla, je schopný letět bez tankování téměř celý den. Na řízení stroje se podílí šest osob. Nadporučík Richard S., který zabezpečoval nakládku, potvrdil, že tento proces musí být vždy velice dobře koordinovaný: „Během hodiny čistého času v trupu letounu doslova zmizely dva nákladní automobily s přívěsem a šest kontejnerů.“ Celá osádka letadla čítá 17 osob, přičemž většina z nich se zapojuje právě do manipulace s materiálem.
Hladkému průběhu nakládání však předchází mnoho hodin mravenčí práce. Tu zajišťuje český MOVCON (Movement Control), lidově řečeno „dopraváci.“ Kábulské letiště je hlavní leteckou křižovatkou Afghánistánu, což potvrzují neustále přistávající a odlétající stroje. Praporčice Hana K. říká: „Vše musí začít plánováním a vyřízením nutných povolení, aby naše tatry s kontejnery mohly vůbec vyjet na letištní plochu mezi letadla a vrtulníky.“ Vzhledem k rozměrům Ruslanu probíhá nakládka přímo na stojánce, kde panuje čilý ruch.
Ohromné rozměry AN-124 zanechávají dojmy na celý život. „Ne každému se poštěstí někdy v životě nakládat materiál do takového obra, ve kterém není problém zaparkovat dvě nákladní vozidla vedle sebe,“ líčí své pocity četař Ladislav L. Prázdný trup připomíná zevnitř běžný silniční tunel, navíc vybavený vlastním jeřábem a plošinami. Díky tomu se daří odsunovat materiál a techniku z dalekého Afghánistánu zpět do vlasti velmi rychlým a efektivním způsobem, což patří mezi hlavní úkoly našich vojáků působících na kábulském letišti.