
Příprava na překládání kontejnerů jeřábem, který je součástí letounu
Obrázek x z y
V posledním srpnovém týdnu se museli čeští logističtí specialisté z Národního podpůrného prvku (NSE) v Kábulu vypořádat s poměrně náročným úkolem souvisejícím se zahájením činnosti poslední jednotky českého úkolového uskupení v Afghánistánu.
Letecky byla z České republiky dopravena technika, výzbroj a ostatní materiál výcvikového týmu OMLT, který se bude v následujícím období intenzivně podílet na přípravě a výcviku jednotek Afghánské národní armády. Po ukončení přípravné fáze v Kábulu bude jednotka OMLT působit jako školící a výcvikový tým afghánské armády v provincii Wardak.
K leteckému přesunu využila česká strana obřího dopravního letounu An-124 Ruslan, který byl zkonstruován v roce 1982 ve známé ukrajinské letecké konstrukční kanceláři Tupolev. Jedná se o jedno z největších nákladních letadel, které křižují oblohu. Nákladní prostor má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m, nosnost modernizované verze je pak 150 tun. Vzhledem ke kvalitám letounu a k objemům přepravovaného materiálu z celého světa do Afghánistánu (vojenského i nevojenského) je na kábulském letišti tento kolos poměrně častým hostem.
Při jednom letu přivezl Ruslan z ČR kontejnery s různým materiálem a nákladní vozidla Tatra, jak je ostatně patrné z fotografií. Ty rovněž svědčí o přepravních možnostech tohoto stroje. Díky jeho obřím rozměrů lze kontejnery překládat přímo na nákladní vozidlo, kterým je nosič kontejnerů Tatra. Díky sehranosti našich logistických specialistů s posádkou letounu byl stroj za několik desítek minut prázdný, jako poslední vyjely nákladní vozidla Tatra, která mají pancéřovanou kabinu osádky.
O několik dní později pak Ruslan dovezl z České republiky pancéřová vozidla IVECO, která představují velmi moderní způsob přepravy a ochrany vojáků na území Afghánistánu. Po odstavení stroje nastoupili naši logisté na palubu stroje, převzali si od posádky náklad vozidel, která po otevření zadní rampy byla všechna za několik minut na letištní ploše.