Výcvik vojáků Afghánské národní armády (ANA)

Autor: Pavel Jambor

Čeští chemičtí specialisté 9. rotace, umístění na základně KAIA (Kabul International Airport) v Afghánistánu, zahájili v roce 2010 výcvik vojáků ANA v oblasti ochrany proti zbraním hromadného ničení - CBRN Defence.

Jednalo se o kurz seznamující afghánskou stranu se základy OPZHN, které jim umožní v blízké budoucnosti vybudovat vlastní jednotky se zaměřením na identifikaci a řešení problémů spojených nejen s použitím zbraní hromadného ničení, ale také haváriemi s únikem nebezpečných průmyslových látek.

Vojáci 10. rotace jednotky chemické a biologické ochrany navázali na své předchůdce a na přelomu březena a dubna zorganizovali pro afghánské vojáky pokročilý kurz, který měl za úkol prohloubit znalosti a dovednosti účastníků kurzu prvního. Za afghánskou stranu se výuky zúčastnilo deset důstojníků. Dva příslušníci české jednotky, ve spolupráci s místními překladateli, zdokonalili na základě získaných zkušeností výukové materiály předešlé rotace a po dobu konání kurzu pak vystupovali v rolích instruktorů přípravy a výcviku. V současnosti se česká jednotka připravuje na otevření druhého termínu základního kurzu, jehož se již zúčastní větší počet příslušníků ANA a souběžně probíhají zaměstnání pro Afghánskou národní policii (ANP), která jsou zaměřena více na nebezpečí průmyslových havárií a jak se v takových případech zachovat.

Položili jsme příslušníkům české jednotky, vystupujících v roli instruktorů, několik otázek, aby nám přiblížili celkový proces přípravy vojáků ANA.

  • Jaká je struktura chemické jednotky?

Česká chemická jednotka je tvořena 14 specialisty z rozličných oblastí chemického zabezpečení. Základní jádro tvoří tým odběru vzorků a dekontaminační tým. Pro bližší a detailní identifikaci případných toxických nebo biologických látek jsou zde pracovníci chemické a biologické laboratoře. Celkový počet pak završuje pracoviště systému varování a vyrozumění, které zabezpečuje distribuci informací, týkajících se problematiky OPZHN, regionálním velitelstvím po celém Afghánistánu, vytváření databází skladů a umístění nebezpečných látek a pracoviště funguje zároveň jako poradní tým velitele jednotky.

  • Jaké úkoly jednotka v současné době plní?

V současnosti probíhá zejména pravidelné prověřování vybraných vodních zdrojů na přítomnost škodlivých látek nebo biologických organismů, neboť nezávadná pitná a spotřební voda je v oblasti Afghánistánu pravděpodobně nejdůležitějším elementem bezproblémového fungování nejen aliančních jednotek. Dále jednotka provádí průzkumné mise do vytipovaných objektů, představujících potencionální riziko pro koaliční vojska a místní obyvatelstvo. Jednotka je mimo to schopna na vyžádání spolupracovat se spojenci na identifikaci neznámých substancí a látek, dekontaminaci osob a materiálu, případně vypracování odborného stanoviska stran nalezených škodlivin a látek spadajících do oblasti OPZHN. Kromě výuky vojáků ANA pak česká jednotka provádí také desinfekci prostorů a vozidel, a zabezpečuje zásobování vodou.

  • Na základě jaké smlouvy či jakých jednání se příslušníci české jednotky podílí na výcviku ANA?

Na základě bilaterálních jednání mezi českou a afghánskou stranou se ustanovil obsah a struktura výcviku. Tyto se ale v průběhu příštích měsíců mohou a pravděpodobně budou měnit v závislosti na bližší konkretizaci směru, kterým se formované afghánské jednotky budou ubírat.

  • Kdo se konkrétně účastní výuky?

Výuky se účastní důstojníci ANA, kteří by měli tvořit jádro afghánské CBRN Defence jednotky a ze kterých by se později měli stát instruktoři pro trénink používání prostředků individuální ochrany, případně výcvik obdoby českých chemických pozorovatelů.

  • Jaká je metodika výcviku?

Struktura výcviku vychází ze zkušeností, které jsme sami nasbírali nebo převzali od aliančních jednotek. Základní formou přípravy je výuka s využitím prezentací a praktická ukázka. U témat, která souvisejí s používáním detektorů nebo podobných zařízení se maximálně využívá možnost praktického nácviku. Vzhledem k plánovanému zaměření účastníků kurzu (vytváření standardů, formování jednotky) je velký důraz položen nikoli na zvládnutí nebo mechanické učení se postupů, nýbrž pochopení samotné podstaty látky. To znamená, že cílem přípravy není kupříkladu naučit se metodické použití dozimetrického přístroje, ale nejprve pochopit proč a co vlastně měříme a na tomto uvědomění pak postavit logický postup použití detektoru.

  • Má výcvik Afghánců nějaká specifika?

Dalo by se říct, že výcvik Afghánců je složen jen ze specifik. Největší výzvou je terminologie. Pro spoustu slov nebo výrazů neexistuje v afghánském slovníku adekvátní obdoba, a proto je třeba učivo vysvětlovat naprosto elementárním způsobem, což značně zpomaluje výuku. Většina znalostí nebo dovedností, které bereme jako samozřejmost, je zde něco nového a nezřídka jsou vnímány jako zbytečnost. Rozdílný žebříček hodnot staví všeobecné vzdělání často na nejnižší příčky, a tak je velice složité vysvětlovat principy fungování chemie, biologie nebo kupříkladu štěpnou reakci při jaderném výbuchu vojákům, kterým po celý život stačilo jen rozmístit své podřízené a zavelet k boji. Všeobecný rozhled, který už ani nevnímáme jako něco nadstandardního a který nám umožňuje pracovat s abstraktními pojmy tím, že je promítne ve formě imaginární představy, je zde téměř nulový, takže je potřeba používat maximálně obrázky, názorné příklady a pohyblivé objekty v prezentacích. Důležité je postavit výuku tak, aby ji posluchači shledali od začátku poutavou a zajímavou, v opačném případě vás jednoduše ignorují. Velké specifikum je také vedení výuky přes tlumočníka. Někdy je vyučující jednoduše lapen v jakémsi slovním ping-pongu, kdy vysvětlíte učivo, tlumočník informace přeloží, posluchači vznesou dotaz, tlumočník dotaz přeloží, vy odpovíte, přeložení, doplňující dotaz, přeložení…, naštěstí se posluchači skutečně snaží a rozsáhlá příprava s tlumočníkem, která výuce předchází, pomáhá eliminovat mnoho podobných situací.

  • Co dělá Afgháncům největší problémy?

Nejprve by bylo asi lépe říci, že nejmenší problémy mají afghánští vojáci se vším, co vyžaduje mechanické aplikování naučeného postupu. Většina posluchačů nebyla nikdy nucena přemýšlet nad komplexními problematikami a řešit je na základě omezených vstupních parametrů. Obtížná část učiva jsou především nejnovější taktické a operační procedury, vyžadující iniciativní a kreativní přemýšlení, založené na pochopení vztahu požadovaný výsledek – volba optimálního procesu. Na druhou stranu musíme říct, že při správném podání výuky jsou posluchači doslova chtiví každé nové informace.

  • Probíhá výcvik na základně KAIA nebo instruktoři vyjíždějí k útvarům ANA?

Ano a ano. Základna KAIA má spojeneckou část a afghánskou část. Výcvik probíhá v prostoru afghánských kasáren, kam se musí dojíždět, ale stále jsou částí základny KAIA.

  • Jaké máte zkušenosti s afghánskými vojáky, jaké jsou jejich přednosti a jaké nedostatky?

Prozatím máme zkušenosti jen s výcvikem důstojníků. Jsou srdeční, otevření a poměrně lační po nových znalostech. Afghánská kultura je založena na otevřenosti a zdvořilosti, ale zároveň neakceptuje, třeba neúmyslné, porušování zvyků a nastavených dogmat. Výuka a práce s Afghánci je tak někdy problematická, protože je můžete jednoduše urazit a pak už s vámi nepromluví, zatím co vy ani netušíte, co jste udělali špatně. Přednostmi afghánských vojáků je poslušnost, která je doslova otázkou cti a touha dozvědět a naučit se něco nového. Na druhé straně nedostatkem jsou chabé nebo nulové základy ve znalostech a jazyková bariéra, kterou je velmi těžké překonávat i s překladateli.

  • Jaká je situace v afghánské armádě v oblasti CBRN Defence (OPZHN)?

V tomto bodě je Afghánská národní armáda doslova nepopsaným listem papíru. Všeobecné povědomí o existenci zbraní hromadného ničení existuje, ale dalo by se spíše přirovnat k pověstem nebo neověřeným fámám. Výcvik v používání prostředků individuální ochrany neexistuje, protože jednoduše neexistují ani prostředky individuální ochrany.

  • Jak je na tom afghánská armáda s vybavení materiálem a výzbrojí k zabezpečení CBRN Defence?

Částečně jsme na tuto otázku již odpověděli. Specializované vybavení neexistuje. Například na dekontaminaci lze použít improvizované prostředky jako košťata a detergenty denního použití v domácnosti, ale pak zde zase chybí znalosti o procedurách jak je použít. Jak bude narůstat počet vojáků, kteří prošli kurzem, afghánská armáda obdrží od České republiky ochranné masky a obleky.

  • Co vás nejvíce překvapilo?

Největším překvapením bylo patrně odhodlání, se kterým do kurzu vstoupili příslušníci afghánské armády. Po prvních hodinách aktivně spolupracovali, kladli otázky směrované přímo k výuce, ale také stran jejich budoucí úlohy výcvikových instruktorů a doslova si užívali každé zaměstnání s materiálem, kde bylo možné si vybavení osahat a vyzkoušet.

  • Jak dlouho máte plnit výcvikové úkoly?

10. rotace bude končit v roce 2011 v měsíci červnu, kdy úkoly včetně vedení výcviku převezmou naši nástupci z 11. rotace jednotky chemické a biologické ochrany. V době předání úkolů poběží předposlední nebo poslední týden základního kurzu, což je velice dobré pro naše nástupce. Budou mít možnost vidět, jak probíhá výuka v reálu a pak jednoduše navážou, kde my skončíme.