Výcvik afghánských vrtulníkářů: Jde to pomalu, ale jde to

Autor: Kateřina Lang

Výcvik afghánských pilotů a leteckých mechaniků, to je jedním z úkolů českých vojáků v Afghánistánu.

Piloti vrtulníků jsou nedílnou součástí rodící se afghánské armády a český tým jim předává své znalosti. Výcvik probíhá přímo na kábulském letišti,  a to na strojích pocházejících z České republiky.

Afghánské vzdušné síly získaly darem od českých kolegů osvědčené vrtulníky. „Učíme je létat na vrtulnících Mi-35, což je exportní verze vrtulníku Mi-24. Právě tyhle vrtulníky dříve létaly v naší armádě. Součástí afghánské letky jsou i Mi-17 a pod velitelství vzdušných sil spadá i letka C 27,“ řekl plukovník Libor Štefánik

Jaké jsou hlavní úkoly

Úkolem všech koaličních jednotek v Afghánistánu je podpora centrální afghánské vlády. „Úkolem našeho velitelství, což je Nato Training Mission, je výcvik afghánských vzdušných sil. Spolupráce s Afghánci postupně nabývá rozměrů, které už jsou životaschopné. Jsem přesvědčen o tom, že časem bude letectvo afghánských vzdušných sil schopné zabezpečit svůj prostor. Znamená to ochranu jak pozemních jednotek, tak i subjektů jako je ministerstvo vnitra a další,“ dodal velitel.

Podle slov jednoho z členů mentorovacího teamu se mezi afghánskými kolegy najdou jak velmi dobří tak i špatní piloti. „ To není nic zvláštního. Větší problém vidím v tom, že potřebujeme Afghánce školit v létání ve ztížených podmínkách. Zatím létají pouze ve dne. Kdyby chtěli trénovat i v noci, museli by se naučit ovládat přístroje na noční vidění a podobně. To už je docela náročný na výcvik."

Naše práce je „mentoring“

Čeští piloti se v Afghánistánu nezabývají pouze konkrétním výcvikem, jejich úkolem je hlavně mentorovat místní piloty. Mentoring je činnost, jejíž podstatou je dohled a kontrola. „Dohlížíme hlavně na údržbu a přípravu na let, právě v té mají Afghánci hodně velké rezervy. Kontrolujeme jejich práci od prvopočátku. Musí dokonale znát průběh činností kolem vrtulníku už od doby, kdy dostanou úkol, až do samotného startu,“prozradil jeden z českých pilotů.

Velitel českého týmu své muže chválí. Podle jeho slov plní piloti práci více než na stoprocent. Navíc naučit afghánské kolegy nejen létat, ale i udržovat celý letecký park, není snadná záležitost a rozhodně to nejde rychle.

„My si teď musíme být jistí, že po uplynutí přechodné fáze, která bude končit v roce 2016, bude afghánské letectvo plně operačně nasaditelné a bude schopné podporovat pozemní jednotky tak, jak bude vyžadovat ministerstvo obrany a vláda Afghánistánu,“ vysvětlil Štefánik.

Nejsou tu jen amatéři

Právě v těchto dnech se do afghánského týmu připojila čtveřice pilotů, kteří nejsou úplnými nováčky. V armádě pracovali už před pětadvaceti lety, kdy létali společně s Rusy. „Musíme jim všechny znalosti obnovit a opakujeme základní výcvik, je to velmi zajimavá práce,“ uvedl český pilot.

I pro nás je to náročné

Práce českých vrtulníkářů má svá úskalí. Afghánistán je drsná země a hlavně hodně hornatá, právě vysokohorské podmínky jsou pro české vojáky náročné. „ Nejsme zvyklí létat takhle vysoko a v takovém prachu jako je tady. Všechno je tu o trochu složitější, třeba i to, že se pohybujeme ve vzduchu na velmi dlouhé vzdálenosti,“ shodují se vrtulníkáři.

Srovnávat umění českých a afghánských pilotů je téměř nemožné. „ U nás funguje komplexní systém výcviku, který tady zatím zavedený není. Na druhou stranu je zde hodně zkušených pilotů, kteří dokážou létat všechny trasy, protože už létali i v minulosti,“ dodal jeden z nich.

Kdy bude afghánské letectvo natolik samostatné, že nebude potřebovat pomoc našich vojáků, to zde nikdo nedokáže odhadnout. „Pokud to někdo přece jen udělá, tak se opravdu jedná pouze o plán. Práce je zde ještě hodně,“ zakončil velitel.