Veškerý materiál, který potřebují vojáci v Afghánistánu, prochází rukama logistů

Autor: kaplan kapitán Jiří Zedníček, tiskový a informační důstojník 4 ÚU AČR ISAF

Vše začíná již před příletem nákladního letadla, plánováním celé akce. Je třeba soustředit kontejnery určené k letecké přepravě do ČR s materiálem ze základen v Lógaru či Wardaku na kontejnerový terminál, tak aby vykládka a nakládka letadla proběhla bez sebemenšího zdržení a v co nejkratším čase.

K největším logistickým akcím v tomto smyslu patří zabezpečení transferu materiálu při příletu nákladního letadla Antonov An-124 Ruslan. Druhé největší dopravní letadlo světa An 124 Ruslan, je skutečně majestátní. Je schopno ve svých útrobách přepravit 12 kontejnerů 1ISO C (2,5x2.5x6m) a celkovou hmotnost nákladu přes 100 tun.

Při vykládání a nakládání kontejnerů se otevírá zadní část letadla, kde je portálový jeřáb o celkové nosnosti 20 tun. Do ocasních vrat se bez problémů vejde nákladní Tatra 815 Multilift Mk-IV, ze které se kontejnery portálovým jeřábem nakládají na palubu. Technika a jiný náklad se nakládají přední části, kdy se celá přední část letedla zvedne, předsunou se přední kola a trup letadla s rampou klesne až k zemi.

Vykládka a nakládka musí probíhat přesně podle harmonogramu, neboť čas pronajatého letadla je drahý. Palubní loadmaster přesně určí pořadí jednotlivých kontejnerů podle váhy a druhu nákladu, tak aby letadlo při startu bylo vyvážené. Vyložené kontejnery se naopak odvážejí na kontejnerový terminál. Tam se pomocí jeřábu Tatra 815 AD 20.2 ukládají, na kontejnerové uložiště, kde slouží jako skladovací prostory. Materiál se třídí a distribuuje dále českým jednotkám podle jeho určení. Celková doba vykládky a nakládky nepřesahuje pět hodin.

Nákladní letadlo často přistává uprostřed noci a za svítání odlétá. „ Ačkoli máme Afghánistán spojený s představou vyprahlé země, v zimním období a zvláště v noci teploty klesají k arktickým mrazům a letošní zima byla také obzvláště bohatá na sněhovou nadílku,“ konstatuje náčelník skupiny logistiky kapitán Miroslav P. To ovšem nemění nic na tom, že skupina logistiky s družstvem skladů plní úkoly za každého počasí.