Dopravní letoun AN 124 Ruslan
Obrázek x z y
Desítky tun přepraveného materiálu a stovky osob, které putují za plněním svých služebních povinností do různých končin Afghánistánu. Pracovní rytmus podřízený letovým plánům, ve dne i v noci, horku či dešti - zkrátka jak je zrovna potřeba. Schopnost pružně reagovat na nečekané situace a umění nalézt alternativní řešení. To je každodenní služba českých dopraváků, kteří v sestavě 10. jednotky Národního podpůrného prvku (NSE) zabezpečovali v Kábulu leteckou přepravu ve prospěch našich jednotek.
Plnění úkolů tohoto typu probíhá za nezbytné podpory spojeneckých dopravních prostředků (letadel a vrtulníků) v rámci systému ITAS (Inter Theatre Airlift System). Celý proces začíná fází plánování a objednání letu, při které je nutné pro konkrétní kategorii materiálu zvolit vhodný typ letadla. Bezprostřední příprava na nakládku do letadla, zvážení a další nezbytné procedury poté probíhají v areálu CATO (Combined Air Terminal Operations), v těsné blízkosti letištní plochy.
„V prostoru RC-East platí pro objednání letu stanovené lhůty, s nimiž je třeba sladit veškerá logistická zadání. V úvahu se musí brát váhové limity s ohledem na teplotu a povětrnostní podmínky, bezpečnostní předpisy a někdy také odlišný způsob nakládání,“ uvedl příslušník skupiny dopravy nadpraporčík Radim M.
S těmito okolnostmi se museli čeští dopraváci vypořádat například při nedávném převozu kolové techniky a munice na základnu Bagrám. Česká armáda obvykle nakládá materiál do kontejnerů, Američané dávají přednost přepravě na paletách. Pro samotnou nakládku je pak nutné použít takzvaný K-loader, speciální zařízení pro nakládání palet.
Munice je roztříděna do skupin nebezpečnosti podle množství trhaviny. Vozidla musí být za letu zajištěna proti pohybu dvojitým systémem. Speciální oka jsou pevně spojena s podvozkem a současně za nápravu.
„Při transportu munice na Bagrám nám pomohli naši američtí kolegové z 271. US MCT (Movement Control Team), kteří nám půjčili všechno potřebné: palety, zabezpečovací sítě a popruhy a současně nám vysvětlili, jak na to. Přeprava munice v takovém objemu byla pro nás ne úplně obvyklá situace. Mezi Kábulem a Bagrámem se totiž „otočilo“ šest letadel typu Herkules s municí a tři letadla typu C17 – Globemaster s technikou,“ doplnil nadpraporčík Radim M.
Výsledná bilance půlroční práce skupiny dopravy v Kábulu činí 156 tun přepraveného materiálu a 1008 osob prostřednictvím 31 nákladních a 260 osobních letů po Afghánistánu.