Vrtulník Mi-17 při nácviku přistání ve vysokohorských podmínkách
Obrázek x z y
Čeští letečtí instruktoři z 8. jednotky AAT (Air Advisory Team) v Kábulu připravují skupinu afghánských pilotů na závěrečnou fázi výcviku před začleněním do reálného leteckého života. Někteří z afghánských pilotů prošli také výcvikem v České republice a svoji přípravu zde hodnotí jako velmi přínosnou.
Nová generace afghánských pilotů vrtulníků prošla základním výcvikem v USA a někteří také zdokonalovacím výcvikem na trenažéru v HTP (Helicopter Training Point) Ostrava a CLV (Centrum leteckého výcviku) Pardubice, kde absolvovali nejprve pozemní přípravu a poté praktický letecký výcvik a přeškolení na ruské vrtulníky Mi-17. Jsou mladí, vzdělaní, nemají problém s komunikací v angličtině a podle slov jednoho z českých instruktorů jsou výraznou nadějí pro budoucnost afghánských vzdušných sil.
Závěrečná fáze výcviku afghánských pilotů, která je vedena z letiště KAIA (Kabul International Airport), zahrnuje mimo jiné létání a výcvik pilotáže ve vysokohorských podmínkách, nácvik přistání do neznámého vysokohorského terénu a nácvik skupinové slétanosti – tedy schopnosti létat ve skupinách, reagovat na neočekávané události a koordinovat svoji činnost s ostatními vrtulníky a nácvik správných taktických postupů. Kulisami tohoto náročného výcviku jsou afghánské hory západně od Bagramu s nádhernou scenérií předhůří Hindúkuše na východě.
Velký podíl na bezpečnosti a kvalitě výcviku mají také pozemní specialisté údržby, kteří připravují vrtulníky k letu, provádějí nezbytné práce při údržbě a mentorují afghánské techniky.
Mezi stěžejní úkoly české jednotky AAT patří zalétávací lety vrtulníků po opravách a předepsaných pracích, kde značná část odpovědnosti spočívá na bedrech palubního inženýra (technika). Palubní technik se spolu s palubním střelcem podílí na výcviku palubních techniků a střelců AAF (Afghánských vzdušných sil) a jsou dalšími velmi důležitými členy týmu.
Díky podpoře členů českého AAT jsem měl možnost hovořit s piloty ANA (Afghánské národní armády) a jeden z nich s námi hovořil o zkušenosti z výcviku v České republice.
Co předcházelo vašemu výcvikovému pobytu v České republice?
Po skončení tříleté vojenské akademie jsem se rozhodl stát pilotem vrtulníku. Prošel jsem několikaměsíčním základním pilotním výcvikem v USA a v roce 2012 jsme spolu s kolegy strávili několik týdnů výcvikem v České republice, v Ostravě a v Pardubicích.
Jak hodnotíte přínos vašeho výcviku v České republice?
V Česku jsme mimo jiné absolvovali přeškolení na vrtulníky Mi-17, které používají naše vzdušné síly. Přístup českých instruktorů byl velmi vstřícný. Příprava nebyla snadná, naučili jsme se toho hodně, ale nejvíce si vážíme přístupu Čechů k nám. Byli nároční, ale zároveň nás respektovali. Totéž platí o našem výcviku s českými instruktory AAT zde na základně KAIA.
Nezbývá než popřát těmto afghánským pilotům hodně štěstí a věřit, že se stanou nadějí do budoucna pro afghánské vzdušné síly. Českým instruktorům pak přejme hodně trpělivosti, aby pro ně byla tato bezesporu náročná práce i přínosem a cennou profesionální zkušeností.