Mi-17 v barvách afghánského letectva
Obrázek x z y
Na začátku letošního roku se příslušníci 5. AAT (Air Adviser Team - tým pro výcvik pilotů a pozemního personálu vrtulníků) zúčastnili první ostré mise jako ozbrojený doprovod vrtulníků Mi 17 při zásobení vojenské základny v Barga-Matal.
Barga-Matal je základna Afghánské národní armády v těsné blízkosti pákistánské státní hranice, v hlubokém údolí obklopeném horami o výšce až 5000 metrů. Leží v těžko přístupném terénu a je proto v zimním období, kdy přístupové cesty zapadají sněhem, závislá pouze na leteckém zásobování. Předletová příprava k misi probíhala ve dnech 31. prosince a 1. ledna, samotná mise pak 2. až 5. ledna 2012. Afghánci totiž slaví příchod nového roku až při jarní rovnodennosti.
Mise se účastnilo 5 vrtulníků afghánského letectva s mezinárodním složením osádek. Dva Mi-17 s afghánskou osádkou, jeden Mi-17 s americkou osádkou a dva Mi-35 (ruské označení pro exportní Mi-24) v kombinované osádce afghánský pilot, český pilot instruktor a český palubní inženýr. Mise se zúčastnili také tři čeští příslušníci pozemního personálu, kteří se po celou dobu starali o přípravu vrtulníků na letišti v Jalalabádu. Úkolem Mi-35 byl ozbrojený letecký eskort pro dopravní vrtulníky Mi-17, kdy čeští mentoři pomáhali a dohlíželi na dodržování standardních postupů při plnění tohoto úkolu.
Druhého ledna došlo k přeletu všech vrtulníků na letiště v Jalalabádu. Při přeletu se však vyskytly technické problémy na Mi-17 a Mi-35. Tyto závady byly odstraňovány českým technickým personálem hned po přistání vrtulníků. Přestože techničtí specialisté pracovali do pozdních večerních hodin, chybějící osvětlení na místě stání vrtulníků bylo důvodem, že práci dokončili brzy ráno druhého dne. Zdařilá oprava vyskytnutých závad v improvizovaných podmínkách byla zásadním faktorem pro úspěšné uskutečnění mise.
Po odstranění závad, 3.ledna, proběhla první mise na Barga-Matal. Při letu trvajícím dvě a půl hodiny musí mít Mi-35 přídavné palivové nádrže a výzbroj, čímž se dostávají na maximální vzletovou hmotnost. Ve spojení s vysokou nadmořskou výškou je pak významně ovlivněno (omezeno) manévrování vrtulníku.
Jako první v celé skupině letěl Mi-35. Prováděl přímý vzdušný průzkum a také průzkum počasí. Létání v horách má svá specifika, počasí se totiž rychle mění. Ve velice krátké době může dojít ke zhoršení počasí, změně spodní základny oblačnosti i dohlednosti. Čeští piloti se v přípravě do mise účastní zahraničních cvičení, která jim pomáhají tyto situace nacvičit a zvládnout.
Další ve skupině letěly Mi-17 a vzadu pak druhý Mi-35 jako přímá letecká podpora pro případ ohrožení dopravních Mi-17. Na přistávací ploše Barga-Matal přistály s nákladem dva Mi-17. Třetí Mi-17 s americkou posádkou kroužil nad prostorem přistání jako záložní vrtulník pro případné vyzvednutí ohrožených osádek na zemi a Mi-35 prováděly krytí prostoru ve střehu ze vzduchu nad nimi, pro případ odražení nepřátelského útoku. Vyložení nákladu proběhlo podle plánu a nastal čas pro let zpět na letiště v Jalalabádu.
Ranní zdržení z důvodu technických problémů vrtulníků a prudce se zhoršující počasí však zapříčinilo zrušení druhé mise. Neletové počasí trvalo i následujícího dne. Až 5. ledna se zdařil, ve ztížených povětrnostních podmínkách, přelet celé skupiny zpět na letiště Kábul, kdy vrtulníky Mi-35 s českými mentory opět prováděly vzdušný průzkum pro dopravní Mi-17. Přestože se nepodařilo uskutečnit druhý let, mise byla hodnocena jako úspěšná a základní materiál na základnu Barga-Matal byl dopraven.