Každodenní dopravní situace v Kábulu
Obrázek x z y
Afghánistán je místem s trvale zhoršenou bezpečnostní situací. Únosy, ozbrojené útoky či výbuchy nástražných zařízení ke zdejšímu životu patří a každý, kdo se do této země vydá, s nimi musí počítat. O to, aby naši lidé do Afghánistánu nejen bezpečně přicestovali, ale také ho bez újmy opustili, se stará skupina ochrany a doprovodů Vojenské policie.
Vojenské základny jsou v Afghánistánu střeženy velice dobře a pohyb po nich má svá přesná pravidla. Pokud se ale vojáci či civilisté chtějí vypravit mimo ně, je povolána skupina ochrany a doprovodů Vojenské policie.
Tato jednotka je součástí úkolového uskupení AČR, které působí na kábulském letišti. Už na první pohled poznáte, že se nejedná o běžné policisty. Špičková výstroj, nejmodernější výzbroj, technika a prvotřídně připravení vojáci - jak po fyzické, tak psychické a odborné stránce.
Intenzivní výcvik a příprava na afghánskou misi u nich začíná už půl roku před nasazením. „Jako velmi užitečná se ukázala speciální řidičská příprava, kterou všichni absolvovali ve výcvikovém prostoru Boletice a ve Vyškově,“ sděluje velitel jednotky poručík Petr B. V čem se liší doprava v Kábulu oproti té v Čechách? „Naprosté nedodržování jakýchkoli předpisů, nerespektování dopravního značení, občas značný chaos na silnicích a výjimkou není ani jízda v protisměru,“ vysvětluje.
Vojáci absolvovali také taktickou, zdravotní, topografickou a samozřejmě střeleckou přípravu. „Žádnou z nich si nemůžeme dovolit podcenit a výcvik pečlivě plánujeme. Neocenitelnou pomocí jsou pro nás poznatky a osobní zkušenosti příslušníků předchozích misí, kteří se na přípravě také podílejí,“ dodává velitel jednotky.
Před každým výjezdem se vyhodnocují informace, aktuální hrozby a bezpečnostní situace. Teprve na základě těchto informací se chystá a popřípadě upravuje plán výjezdu na konkrétní den.
Jízda po Kábulu se přizpůsobuje jak dopravní, tak bezpečnostní situaci. To znamená, že plánované trasy se mohou měnit v závislosti na aktuálních rizicích a hustotě provozu. Nezbytnou součástí je znalost místního prostředí, infrastruktury a také zvyklostí. Každý policista musí znát dokonale nejen Kábul a jeho uličky, ale i hlavní a záložní trasy. Během jízdy jsou vojenští policisté neustále ve spojení s operačním střediskem a s MOVCON (Movement Control), které jednotce předává informace o aktuální bezpečnostní situaci. Vojáci mají také přímé spojení na QRF (Quick Reaction Force), tedy ozbrojenou skupinu, která je nepřetržitě připravená zasáhnout v případě napadení jednotek ISAF. Samozřejmostí je také přímé spojení na MEDEVAC (Medical Evacuation), tým poskytující okamžitou zdravotnickou pomoc.
Důležitou součástí správného fungování je vzájemná zastupitelnost na jakékoli pozici. Tým musí být maximálně sehraný, a proto vojáci na pozicích rotují. Každý policista musí být schopný okamžitě nahradit svého kolegu.
O to více překvapující je skutečnost, že členem této jednotky je i žena. Na první pohled křehká blondýnka, která si ovšem v ničem nezadá se svými mužskými kolegy. V týmu platí za jednu z nejlepších řidiček, ale umí to i na střelnici, kde již nejeden chlap poznal, že ji neradno podceňovat. Jak se jí pracuje v čistě mužském kolektivu? „Kluci jsou skvělí, berou mě jako každého jiného, žádné ohledy, a to se mi líbí, s chlapy se mi prostě pracuje nejlíp,“ s úsměvem podotýká nadrotmistryně Pavla S.
Během svého působení v Afghánistánu jednotka dosud uskutečnila 188 výjezdů a najela více jak 11 tisíc kilometrů.