Full Mission Simulator: Skvělý trénink pro Afghánce

Autor: Kateřina Lang

Na afghánské straně letiště KAIA v Kábulu probíhá, pod dohledem českých instruktorů, výcvik pilotů a palubních techniků.

„Máme tady čtyři simulátory. Dva na letoun C-27 Spartan a dva na vrtulníky Mi-17. Na nich cvičíme afghánské piloty a palubní techniky. Absolvujeme s nimi lety, které následně druhý den vyzkoušíme v praxi přímo ve vrtulníku,“ popisuje svou práci podplukovník Jaroslav Falta, velitel 6. jednotky AAT Kábul.

6. jednotka AAT

Skupina instruktorů se skládá ze specialistů z pražské letecké základny ve Kbelích a z Náměšti nad Oslavou. Působí zde piloti, technici, palubní střelci z vrtulníku Mi-17, technici pro vrtulníky Mi-17 a specialisté na vrtulník Mi-35. Celkem jde o dvacet lidí, z toho osm létajícího personálu a dvanáct techniků.

Jako všude na světě, i zde prochází afghánští piloti různými stádii výcviku. Někteří jsou velice zkušenými kapitány, další jsou připraveni pro instruktorskou činnost a někteří za „kniplem“ teprve začínají. „Momentálně cvičíme téměř čtyřicet pilotů. Další čekají v pořadí, ale ty už budou nejspíš cvičit sami afghánští instruktoři. Hlavním úkolem afghánské vrtulníkové letky tady v Kábulu bude samostatné zásobování afghánských ozbrojených sborů v rámci Regional Command East,“ dodal Falta.

Cesta k samostatnosti

Je těžké dopředu předpovědět, kdy budou afghánské ozbrojené složky natolik samostatné, aby si zajistili výcvik pilotů bez naší pomoci. Důležité je to, že výcvik se prozatím daří a čeští vojáci sklízí se svými svěřenci úspěchy.

„Potýkáme se s kulturními odlišnostmi, ale pokud mohu hodnotit piloty a palubní techniky, jejich přístup je velice pozitivní, snaží se učit. Naším hlavním úkolem tady v Kábulu je připravit Afghánce na to, aby v budoucnu mohlo jejich vrtulníkové letectvo působit samostatně a plnit úkoly v rámci ozbrojených sil,“ řekl jeden z český instruktorů.

Full Mission Simulators jsou téměř dokonalé

Simulátory, které mají v Afghánistánu čeští letečtí instruktoři k dispozici, jim hodně ulehčují práci. Dokáží totiž věrně napodobit reálné chování vrtulníku a lze na nich nacvičovat i různé nouzové situace. Podle afghánských pilotů, kteří tyto simulátory využívají, jsou tyto lety velmi reálné a grafické znázornění na plátně výborné. S jedinou odlišností proti reálu se setkávají v malých výškách. Tady simulátor úplně neodpovídá skutečnosti, nicméně se jí věrně přibližuje.

„Výcvik ve skutečném vrtulníku se ničím nahradit nedá, tohle je ale výborný cvičný prostředek,“ dodal velitel závěrem.