Afghánští piloti se připravují
Obrázek x z y
Na afghánské straně letiště KAIA v Kábulu probíhá, pod dohledem českých instruktorů, výcvik pilotů a palubních techniků.
„Máme tady čtyři simulátory. Dva na letoun C-27 Spartan a dva na vrtulníky Mi-17. Na nich cvičíme afghánské piloty a palubní techniky. Absolvujeme s nimi lety, které následně druhý den vyzkoušíme v praxi přímo ve vrtulníku,“ popisuje svou práci podplukovník Jaroslav Falta, velitel 6. jednotky AAT Kábul.
Skupina instruktorů se skládá ze specialistů z pražské letecké základny ve Kbelích a z Náměšti nad Oslavou. Působí zde piloti, technici, palubní střelci z vrtulníku Mi-17, technici pro vrtulníky Mi-17 a specialisté na vrtulník Mi-35. Celkem jde o dvacet lidí, z toho osm létajícího personálu a dvanáct techniků.
Jako všude na světě, i zde prochází afghánští piloti různými stádii výcviku. Někteří jsou velice zkušenými kapitány, další jsou připraveni pro instruktorskou činnost a někteří za „kniplem“ teprve začínají. „Momentálně cvičíme téměř čtyřicet pilotů. Další čekají v pořadí, ale ty už budou nejspíš cvičit sami afghánští instruktoři. Hlavním úkolem afghánské vrtulníkové letky tady v Kábulu bude samostatné zásobování afghánských ozbrojených sborů v rámci Regional Command East,“ dodal Falta.
Je těžké dopředu předpovědět, kdy budou afghánské ozbrojené složky natolik samostatné, aby si zajistili výcvik pilotů bez naší pomoci. Důležité je to, že výcvik se prozatím daří a čeští vojáci sklízí se svými svěřenci úspěchy.
„Potýkáme se s kulturními odlišnostmi, ale pokud mohu hodnotit piloty a palubní techniky, jejich přístup je velice pozitivní, snaží se učit. Naším hlavním úkolem tady v Kábulu je připravit Afghánce na to, aby v budoucnu mohlo jejich vrtulníkové letectvo působit samostatně a plnit úkoly v rámci ozbrojených sil,“ řekl jeden z český instruktorů.
Simulátory, které mají v Afghánistánu čeští letečtí instruktoři k dispozici, jim hodně ulehčují práci. Dokáží totiž věrně napodobit reálné chování vrtulníku a lze na nich nacvičovat i různé nouzové situace. Podle afghánských pilotů, kteří tyto simulátory využívají, jsou tyto lety velmi reálné a grafické znázornění na plátně výborné. S jedinou odlišností proti reálu se setkávají v malých výškách. Tady simulátor úplně neodpovídá skutečnosti, nicméně se jí věrně přibližuje.
„Výcvik ve skutečném vrtulníku se ničím nahradit nedá, tohle je ale výborný cvičný prostředek,“ dodal velitel závěrem.