Čeští vrtulníkáří pomáhají svým afghánským kolegům

Autor: kaplan kpt. Jiří Zedníček

V první polovině února plnili příslušníci 5. AAT (Air Advisory Team) s afghánskými vrtulníky Mi-17 V-5 úkol při přepravě materiálu a osob ve prospěch 203. sboru Afghánské národní armády (ANA).

První den přelétla dvojice vrtulníků Mi-17 V-5 s česko-afghánskou posádkou do města Ghazní ve stejnojmenné provincii ve středním Afghánistánu. České zastoupení tvořili dva piloti, palubní technik, tři pozemní technici a palubní střelec, afghánskou část týmu tvořili dva piloti, palubní technik, tři palubní střelci, pět pozemních techniků a nezbytný překladatel, jehož služeb nejvíce využíval chorvatský pozemní koordinátor pro upřesňování požadavků přepravy do jednotlivých destinací. „V Ghazní jsme naložili na základně Afghánské národní armády Camp Vulcano dvě tuny různorodého materiálu včetně potravin, elektrocentrál či palivového dřeva a také jedenáct vojáků ANA, které bylo třeba dopravit na další afghánskou základnu Giro ležící na náhorní planině v nadmořské výšce 2200 m, 50 km jižně od Ghazní,“ říká velitel týmu podplukovník Petr Kratochvíl s upozorněním, že toto místo je takřka nedostupné i v letních podmínkách, natož v zimě.

Po splnění úkolu vrtulníky přelétly do 80 km vzdáleného města Gardez, kde přečkaly noc. Ještě předtím však následovala nezbytná údržba strojů.

K úkolům druhého dne patřila opět přeprava materiálu a osob na nepřístupné předsunuté základny ANA. Na seřadišti již čekalo 30 afghánských vojáků na přepravu na další základnu, ležící 6 km od hranic s Pakistánem v nadmořské výšce 2300 m. „Přeprava vojáků proběhla bez problémů, počasí nám zatím přálo,“ konstatoval velitel skupiny Mi-17 major Peter S. Na základně FOB Barmal vrtulníky naložily potraviny pro další základnu FOB Curry ležící v údolí Gowmel uprostřed vysokých hor asi 40 km směrem do vnitrozemí, kde jsou všechny přístupové cesty v zimním období zapadané sněhem.

„Při přeletu na FOB Curry, která nese jméno po americkém vojákovi padlém v roce 2007 v tomto údolí, překonávaly vrtulníky v silném větru a turbulencích pohoří ve výšce 3000 m,“ popisuje náročnost úkolu podplukovník Kratochvíl. Po vyložení 13 vojáků a dvou tun nákladu pokračovaly s dalšími 18 vojáky ANA zpět na základnu Camp Lightning ve městě Gardez. „Tím však naše práce tento den rozhodně neskončila,“ doplňuje velitel. „Až do noci technici pokračovali v práci na údržbě vrtulníků, aby udrželi stroje v provozu a spolehlivém stavu,“ oceňuje svůj tým podplukovník Kratochvíl.

Dalšího dne se horské počasí podstatně zhoršilo, foukal silný vítr, který způsoboval turbulence, což ztížilo plnění úkolů. Nicméně mise českých vrtulníkářů pokračovala. Z Gardezu přepravily vrtulníky dalších 20 afghánských vojáků na základnu do města Orgun, odtud sedm vojáků na FOB Zirok a po návratu dalších pět vojáků na FOB Lwara vzdálenou pouze 3 km od hranic s Pákistánem. Zde se vrtulníky zapojily do výcviku afghánských vojáků v eskortování zajatců dopadených při nelegálním překročení mezistátní hranice. Po návratu do Orgunu pokračovaly vrtulníky do Barmalu, kde naložily další dvě tuny materiálu a odtud přes základnu Gowmel do Gardezu. Zde naložily zraněného amerického vojáka s komplikovanou zlomeninou nohy a transportovaly ho na základnu KAIA v Kábulu, kde se neprodleně podrobil operačnímu zákroku.

Během tří perných dnů plnění úkolů ve prospěch Afghánské národní armády a koaličních sil nalétali kbelští vrtulníkáři 11 hodin letového času a přepravili množství vojáků i materiálu. Poradní tým českých pilotů po splnění této mise udělil dva certifikáty pilotům Afghánských vzdušných sil. První z afghánských pilotů tak již může samostatně vést přípravu skupiny a plnit úkoly přepravy osob a materiálu jako velitel skupiny vrtulníků. Druhý z pilotů byl certifikován jako kapitán vrtulníku pro plnění těchto úkolů v pozici vedeného.

Hned po návratu na základnu KAIA v Kábulu přivítal české piloty americký velitel 438. letky poradních leteckých týmů podplukovník John P. Conmy, který jim poděkoval a ocenil dobrou práci při plnění různorodých úkolů mise. Český tým tak uskutečnil další krok ve zvyšování schopností Afghánské národní armády plnit samostatně úkoly letecké přepravy a přispěl ke zvýšení úrovně schopností a vycvičenosti afghánských pilotů.