Čeští letečtí technici pomáhají Afgháncům zprovoznit vrtulníky

Autor: podplukovník Alois Matýzka

V srpnu zahájila na základně KAIA (Kabul International Airport) činnost první skupina leteckých techniků - specialistů.

Jednotku tvoří příslušníci 22. základny letectva z Náměště nad Oslavou a 23. základny vrtulníkového letectva z Přerova. Jejím úkolem bude v nadcházejících čtyřech měsících provést na vrtulnících Mi-35 předepsané práce po dvou stech a na vrtulnících Mi-171 po třech stech nalétaných hodinách.

Provoz části těchto strojů byl pozastaven na návrh komise NRW (Nonstandard Rotary Wing) kvůli přetrvávajícím nedostatkům v jejich údržbě. Požadavkem Afghánských vzdušných sil bylo co nejrychlejší zahájení prací s důrazem na kvalitu, zejména však na dodržení všech podmínek stanovených výrobcem vrtulníků pro jejich ošetřování. Hlavním cílem je co nejdříve obnovit letecký výcvik afghánských pilotů, proto byl na základnu KAIA v předstihu vyslán přípravný tým z 22. základny letectva z Náměště.

„Úkolem naší skupiny tvořené příslušníky 223. letky oprav letecké techniky z 22. základny letectva bylo připravit vhodné prostory pro rozvinutí mobilního opravárenského pracoviště a dohodnout podmínky spolupráce s firmou CNGS (Counter Narcoterrorism Global Support ), která bude garantovat kvalitu provedených prací. Dále bylo nutné nastavit systém logistické podpory včetně předzásobení spotřebním materiálem,“ uvedl velitel skupiny podplukovník Alois Matýzka. „Během několika jednání jsme americkým mentorům, afghánským leteckým inženýrům a zástupcům dozorující firmy CNGS také objasnili systém a celý rozsah námi prováděných prací, který striktně respektuje podmínky výrobce a nezbytnost dopravení speciálního vybavení pro úplné a kvalitní provedení předepsaných prací,“ doplnil.

„Skutečnost, že na tyto práce byli vybráni čeští technici, je ocenění úrovně našeho systému údržby vrtulníků a zároveň i výzvou pro kvalitní provedení prací. Věřím, že se úkolu zhostíme se ctí a v co nejkratším možném čase a požadované kvalitě tak, aby byl obnoven letecký výcvik afghánských pilotů v plném rozsahu,“ konstatoval zástupce velitele 7. AAT (Air Advisor Team) podplukovník Josef Žižka.

Po dopravení potřebného vybavení a rozvinutí mobilního opravárenského pracoviště budou prioritně dokončeny práce na dvou vrtulnících Mi-35 tak, aby na nich mohl být obnoven letecký výcvik. Dále budou zahájeny předepsané práce také na vrtulníku Mi-171. Podle předpokladu se bude pracovat na dvou pracovištích s možností rozšíření až na tři.

Kvalitní systém údržby vrtulníků, který vychází z našich letitých zkušeností a který se naši technici učí několik let, nelze nikomu předat ani ho naučit během pár měsíců. Provedením kvalitní údržby se tak zvýší i bezpečnost letového provozu a tím i bezpečnost našich pilotů instruktorů v Afghánistánu.