CASA poprvé zabezpečila přepravu do Afghánistánu a zpět

Autor: plukovnice Jana Růžičková

Český letoun CASA C-295 M poprvé a úspěšně zabezpečil přepravu materiálu a osob do Afghánistánu a zpět.

Letoun s posádkou odstartoval z vojenského letiště v Praze-Kbelích v úterý 2. dubna odpoledne. Na palubě převážel náhradních díly pro potřeby jednotek AČR v Afghánistánu. Po téměř třináctihodinovém letu s mezipřistáním v gruzínském Tbilisi úspěšně přistál ve středu v ranních hodinách v afghánském Kábulu.

„Let jsme absolvovali ve výšce 7 500 metrů a celkem jsme nalétali téměř 10 600 kilometrů za 26 letových hodin (do Afghánistánu a zpět). I když byl let specifický s ohledem na vysokou nadmořskou výšku letiště v Kábulu a okolních hor a vysoké teploty, které jsou všeobecně faktorem ovlivňujícím provedení letu, byl klidný a bezproblémový,“ uvedl podplukovník Milan Laniak velitel letky a pilot letounu CASA.

Ve čtvrtek 4. dubna v 7.00 hodin afghánského času se letoun CASA vydal na zpáteční cestu do České republiky. Tímto letem se po půlročním působení v Národním výcvikovém centru Afghánské policie v provincii Wardak vracelo domů 12 příslušníků česko-slovenské 4. Výcvikové jednotky Vojenské policie (10 českých a 2 slovenští vojenští policisté). Letoun opět po mezipřistání v gruzínském Tbilisi přistál v Praze - Kbelích po osmé hodině večer. „Let byl sice oproti Airbusu delší, ale co se týče podmínek tak bez problémů,“ uvedl po přistání velitel jednotky Vojenské policie kapitán Michal Wojnar. Po příletu jim na letišti v Praze-Kbelích poděkoval za odvedenou práci v misi zástupce ředitele Společného operačního centra MO brigádní generál Jaroslav Kankia, který zároveň ocenil dvouletou činnost příslušníků Vojenské policie ve Wardaku. „Děkuji také posádce letounu za bezproblémové zabezpečení přepravy osob a materiálu. Vzhledem k tomu, že byl let proveden poprvé letounem CASA, o to je to významnější,“ uvedl generál Kankia.

„Typ letounu pro přepravu byl zvolen s ohledem na potřebu přepravy menšího množství materiálu a nižšího počtu osob, což nám oproti letounu Airbus ušetřilo téměř padesát procent nákladů,“ poukázal také na efektivitu tohoto letu velitel 24. základny dopravního letectva plukovník Jiří Vávra.

„Tento let prokázal, že i když je letoun CASA určen zejména pro taktickou přepravu na kratší vzdálenosti, v případě potřeby může AČR plně počítat s přepravními kapacitami těchto letounů i do vzdálených oblastí, jako je například Afghánistán,“ konstatoval náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Petr Pavel.