12 tisíc kilometrů skupiny ochrany a doprovodů

Autor: kapitán Jiří Zedníček, Kábul

Už několik let působí v Kábulu Skupina ochrany a doprovodů Vojenské policie, jež zajišťuje přepravu a osobní ochranu osobám, které při plnění úkolů opouštějí základnu KAIA. Čas působení její šesté rotace se pomalu naplňuje a velitel jednotky kapitán Petr K. tak může bilancovat.

Mezi nejčastější „klienty“ jednotky patří civilní experti Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar, kteří při plánování svých projektů musí absolvovat nejedno jednání na příslušných afghánských ministerstvech. Skupina samozřejmě zabezpečuje vojáky Úkolového uskupení AČR, samostatnou kapitolou jsou VIP návštěvy, které do Kábulu přijíždí z České republiky.

„Služba to byla náročná, ale máme dostatek zkušeností a byli jsme dobře připraveni, takže mohu říci, že nás nic zásadně nepřekvapilo,“ uvádí Petr K. "Naštěstí nedošlo k žádné mimořádné události, i když těch složitých situací nebylo málo. Pokud bych měl bilancovat v číslech, tak jsme během šesti měsíců najezdili po Kábulu více než 12 tisíc kilometrů. Počet výjezdů překročil číslo 260, což při cca 180 denním působení dává docela zajímavý výsledek,“ dodává.

Velitel prvního týmu nadporučík David S. doplňuje: „Počty kamenů vržených na naše vozidla, obzvláště po spálení koránů, by se daly taky počítat v desítkách. Nicméně zatím nezmíněná nula je pro mě to nejzajímavější číslo. Neměli jsme žádnou nehodu ani incident způsobený řidičskou chybou některého z příslušníků naší skupiny. Věřím, že kdo měl možnost vidět kábulský potažmo afghánský provoz, kde jsou pravidla silničního provozu, jak je známe my, respektována jen sporadicky, tuto „nulu“ ocení.

Aby čtenář pochopil náročnost práce skupiny, musel by se alespoň na jeden den vydat do kábulských ulic a užít si zdejšího dopravního provozu. Místní řidiči používají nezřídka vozidla, podle jejichž technického stavu lze soudit, že jsou zrovna na cestě k sešrotování na nejbližším vrakovišti. Přetížená nákladní auta, chodci na silnici, ženy v burkách, cyklisté téměř výlučně v protisměru, čtyřčlenná rodinka na motorce, koňské povozy, pasáčci ovcí a koz, žebráci a žebračky s odloženými dětmi uprostřed prašných cest, ti všichni se snaží "urvat" své místo v provozu, a to podle vlastních pravidel.

Jednu výhodu však tento zdánlivý zmatek má. Je to všeobecná obezřetnost. Když víte, že v podstatě každou křižovatkou musíte projet až potom, co jste si jistí, že vás ostatní přijíždějící a přicházející ze všech směrů vidí, vnímají vaši rychlost a hlavně jsou připraveni vás nechat projet, máte vyhráno. Tedy pokud navíc projevíte určitou odhodlanost k průjezdu, bez níž to v hustém provozu nejde.

„Základem naší práce je naprostá soustředěnost na daný úkol, pečlivá příprava a intenzivní výcvik. Máme dva sehrané týmy, které mají nadrilovanou taktiku na řešení krizových situací. Musí na sebe reagovat takříkajíc poslepu, rozhodovat se ve zlomku vteřiny a rozhodovat se správně,“ popisuje práci své skupiny kapitán Petr K.

Své zkušenosti teď budou příslušníci Skupiny ochrany a doprovodů Vojenské policie předávat svým nástupcům, kteří po nich na šest měsíců převezmou pomyslné veslo nebo spíše volant pancéřované toyoty a budou brázdit ulice Kabul City.