
Český příslušník technické směny provádějící přípravu před letem s NVG uvnitř pilotní kabiny
Obrázek x z y
Příslušníci 21. leteckého poradního týmu v Kábulu pokročili ve výcviku afghánských posádek vrtulníků Mi-17V5, když zahájili výcvikové lety s brýlemi nočního vidění. Tím se připojili k americkým kolegům 311. letecké expediční a poradní letky (311. AEAS), kteří s tímto druhem výcviku začali.
Létání s brýlemi nočního vidění má svá specifika, kterým se musí posádky během letu přizpůsobit. Obraz viděný těmito brýlemi je pouze dvojrozměrný a dvoubarevný, zpravidla zelenočerný a omezuje i přirozený úhel vidění. Díky těmto omezením ztrácí člen posádky pojem o hloubce obrazu a je mu znemožněno periferní vidění. Chybějící informace, které pilot nemůže přijímat očima, nahrazuje zbytek posádky svými hlášeními, což potvrzuje velitel 21. leteckého poradního týmu (21.AAT) major L. Z.: „Každý člen posádky si hlídá svůj prostor zodpovědnosti a předává nezbytně nutné informace řídícímu pilotovi.“
Vzhledem k uvedeným omezením je zřejmé, že lety s brýlemi nočního vidění kladou velký důraz na koordinaci celé posádky, správné „skenování“ prostoru i přesnou, včasnou a stručnou komunikaci. Zde při výcviku v Afghánistánu je navíc situace ztížená dalším členem posádky – tlumočníkem. Ten musí překládat hlášení posádky a pokyny instruktora řídícímu pilotovi.
„Za letu to tedy vypadá tak, že neustále někdo komunikuje a prostor na intercomu (pzn. palubní radiové zařízení) je zcela zaplněn,“ dodává major L. Z. Takto intenzivní lety jsou velice vyčerpávající a náročné pro celou posádku, obzvláště pak v podmínkách panujících v Afghánistánu. „Jelikož se létání s NVG (pzn. night vision googles) řadí mezi top výcvik i na území ČR, je tahle příležitost velice přínosná taktéž pro české posádky, které si z každého letu odnáší velice cenné zkušenosti,“ uzavírá velitel 21.AAT.