Údržba vrtulníku
Obrázek x z y
Od 13. listopadu 2010 pracují příslušníci 4. vrtulníkové jednotky ÚU AČR – ISAF HELI UNIT působící na přesunuté základně Šarana na tzv. tisícihodinových pracech.
V historii působení vrtulníkových jednotek na území Afghánistánu jsou to již druhé tisícihodinové práce. První provedli příslušníci 3. vrtulníkové jednotky TF HIPPO na přelomu září a října 2010. Svým rozsahem jde o největší předepsanou periodickou práci na vrtulnících Mi-171Š, kterými 4. vrtulníková jednotka v Afghánistánu disponuje.
Co to vlastně tisícihodinové práce jsou a v čem spočívají?
„Jde o pravidelnou předepsanou údržbu po 1000 nalétaných hodinách na vrtulníku. Po všech odbornostech inženýrsko letecké služby (ILS) je to nejrozsáhlejší práce na vrtulníku tohoto typu. Vyšším stupněm je už jen generální oprava,“ uvedl velitel mobilního opravárenského pracoviště (MOP) 4. vrtulníkové jednotky kapitán Jozef B.
Jaké jsou rozdíly v provádění 1000hodinových prací v ČR a v Afghánistánu?
„Rozdíl je v časové náročnosti. Obsah prováděných prací je stejný, ale zatímco v ČR provádíme práci za čtyři, respektive pět, pracovních týdnů, zde v Afghánistánu jsme časově limitováni požadavkem na plnění operačního úkolu v co nejkratší době. Roli zde hraje také fakt, že v zahraničních misi nejsou dny pracovního klidu a specialisté pracují nepřetržitě bez ohledu na dny v týdnu. Současně zde klademe větší důraz na spolupráci a návaznost jednotlivých odborností,“ shodují se velitel MOP kapitán Jozef B. se svým zástupcem kapitánem Milošem N.
Kdo všechno se na těchto pracích podílí?
„Na pracích se podílí skupina oprav draků a motorů (DM), poté skupina oprav elektrického a elektrospeciálního vybavení (ESV), skupina oprav rádiového a radiotechnického vybavení (RTV) a skupina oprav letecké výzbroje (LV). Celkem jde o 19 specialistů, kteří na vrtulníku pracují tak, aby mohl plnit operační úkoly co nejdříve. Jednotliví pracovníci provádějí demontáže agregátů s následnou kontrolou na stendech, což je jakýsi kontrolní měřící pult, pomocí něhož kontrolují parametry daného agregátu. Pomocí těchto stendů lze agregáty seřizovat a opravovat tak, jak určují technologické postupy. Skupina oprav draků a motorů, v leteckém slangu tzv. motoráři, provádí kontrolu motorů a reduktorů, kontrolu konstrukce vrtulníku, podvozku, řízení vrtulníku, hydraulické soustavy a soustavy vzduchové. V neposlední řadě probíhá kontrola listů nosného rotoru a rotoru vyrovnávacího, tzv. ocasní vrtulky. Skupina ESV má na starosti kompletní elektrickou soustavu vrtulníku, tedy generátory a veškeré zdroje, a dále speciální přístrojové vybavení pro kontrolu letu. Ty slouží např. pro sledování a kontrolu parametrů motorů, redaktorů a dalších letových údajů. Mimo jiné kontrolují autopilota a zařízení FEDOR (černá skříňka). Příslušníci RTV kontrolují veškeré komunikační, navigační, identifikační a zobrazovací prostředky na vrtulníku. Tedy radiokompasy, rádia pro spojení mezi vrtulníky a pozemními stanovišti, palubní počítač atd. Skupina LV má na starosti kontrolu přístrojů pasivní ochrany vrtulníku a záchranných prostředků. V podstatě se kontroluje všechno od prvního šroubečku až do toho posledního,“ popsal činnost jednotlivých skupin zástupce velitele MOP kapitán Miloš N.
Provádíme 50, 100, 300, 500 a 1000hodinové práce. Jaký je v nich rozdíl?
„Rozdílem je především obsah prováděných prací. Jednotlivé hodinové práce se na sebe nabalují. V podstatě např. 500hodinové práce v sobě zahrnuje práce 50, 100 a 300hodinové. Vyšší revize tedy zahrnuje obsah prací té nižší revize plus něco navíc,“ popsal rozdíl kapitán Jozef B.
Tisícovka, jak se 1000hodinové práce v leteckém slangu nazývají, pro příslušníky skupin mobilního opravárenského pracoviště skončí nejdříve za týden. Poté, co vrtulník provede kontrolní motorovou zkoušku a zálet. Teprve pak bude připraven k plnění dalších operačních úkolů. Teprve pakl si technici, kteří se od příletu na Šaranu nezastavili, konečně odpočinou, dokončí přípravu mobilního opravárenského pracoviště na zimu, načerpají nové síly a připraví se na další opravy, které je v průběhu mise čekají.