První operační let 3. vrtulníkové jednotky ISAF

Autor: kapitán Ladislav B., pilot 3. vrtulníkové jednotky

První týden v srpnu, po převzetí plnění operačního úkolu, provedli příslušníci 3. vrtulníkové jednotky svůj první operační let.

Jejich úkolem bylo přepravit zásoby z FOB (předsunutá základna) na kontrolní a pozorovací stanoviště tzv. COP ANSF (Afghánské národní bezpečnostní síly). Vzhledem k vyhodnocení terénu v místě vyložení a aktivitám povstaleckých skupin po trati letu a v cílové oblasti bylo navrženo americké straně, která zásoby pro COP připravovala, využit možnosti a provést přepravu nákladu v podvěsu. Tento způsob přepravy nákladu na jedné straně částečně omezuje rychlost letu a manévrovací schopnosti vrtulníku, obzvláště když uvážíme nadmořskou výšku místa vyložení 2580 m, na straně druhé maximálně zkracuje dobu nutnou pro vyložení, kdy je náklad položen na místo, odpojeno závěsné lano a vrtulník může ihned opustit daný prostor.

Ochranu našich transportních vrtulníků při letu zajišťovaly dva polské vrtulníky Mi-24. Posádky určené k plnění tohoto úkolu provedly den před plánovanou přepravou koordinační poradu na základně, při které byl upřesněn nejen způsob podpory našich vrtulníků polskými Mi-24, ale také trať letu a způsob vyložení materiálu. Byly porovnány technické detaily podvěsného vybavení používaného US Army a závěsného háku Mi-171Š AČR posádkami vrtulníků a specialisty US Army, přičemž se potvrdila jejich kompatibilita.

Vlastní letový úkol začal v 05:00 afghánského času přeletem dvojice vrtulníků Mi-171Š na FOB, kde proběhl krátký briefing k aktuální meteorologické a operační situaci v místě plnění úkolu. Specialisté americké armády předali tzv. cargo listy, potvrzující hmotnost a správnost přípravy nákladu. Připojení nákladu proběhlo ve visu a oba vrtulníky následovaly dva polské kolegy, kteří odstartovali krátce před našimi Mi-171Š. Vlastní přelet k COP proběhl hladce, vzhledem k tomu, že přepravovaný materiál byl ukotven v síti, letové charakteristiky nebyly podvěseným nákladem zásadně omezeny. Přestože reálná přeprava nákladu v podvěsu patří mezi komplikovanější činnosti prováděné vrtulníky, interval mezi „doručením“ obou nákladů na místo určení nepřekročil 90 vteřin. Zpáteční přelet na FOB k doplnění paliva v doprovodu polských kolegů proběhl také bez problémů, čímž byl křest „afghánskou realitou“ pro posádky 3. vrtulníkové jednotky zdárně završen. Krátce po 10:00 místního času již byly vrtulníky zpět na své základně Šarana a naše operační nasazení se stalo realitou, o které věřím, že bude provázena tím nezbytným kouskem štěstí až do návratu domů.