
Vrtulník na cestě do útrob opravárenského pracoviště
Obrázek x z y
Vrtulníková jednotka AČR HELI UNIT Task Force Hippo ISAF plní v Afghánistánu již čtvrtý týden operační úkol spočívající v transportu osob a materiálu.
Aby se však lety mohly uskutečňovat a naše vrtulníky byly schopny přepravovat vše, co je jim svěřeno, musí probíhat široké spektrum mnoha dalších podpůrných činností a procesů. Mohou mít různý charakter a podobu, ale přesto mají něco důležitého společné – všechny směřují k tomu, aby česká vrtulníková jednotka létala bezpečně a spolehlivě.
Jedním z takových úkolů je i provádění technické údržby vrtulníků. Takzvané „padesátkové“ předepsané práce (údržba po náletu 50 hodin) se na vrtulnících v podmínkách běžného provozu v České republice provádí přibližně tři dny.
V podmínkách mise ISAF však může znamenat odstavení vrtulníku z leteckého provozu na celé tři dny velkou komplikaci a také riziko nutnosti přerušení plnění operačního úkolu. Proto se příslušníci technického roje a mobilního opravárenského pracoviště rozhodli iniciativně využít veškerých možností technického zázemí, které zde bylo pro vrtulníkovou jednotku vybudováno, a předepsané práce provést v jednom dni.
Že to nebyl úkol zrovna jednoduchý, si lze představit i jen podle stručného výčtu toho nejdůležitějšího: kontrola motorů, reduktoru, systému řízení, všech komunikačních a navigačních prostředků, elektrického a přístrojového vybavení a systému autopilota, prověrka funkčnosti havarijního zapisovače letu (tzv.„černé skříňky“), kontrola systému výmetnic klamných cílů (tzv. „flare“) a na závěr provedení kontrolní motorové zkoušky.
Nešlo však pouze o to stihnout všechny předepsané práce za jediný den, ale především provést je zodpovědně a s maximálním důrazem na kvalitu, protože z bezpečnostních důvodů se prakticky musí vyloučit nutnost nouzového přistání vrtulníku zapříčiněného případnou technickou závadou při letu. Létání v Afghánistánu totiž klade daleko vyšší nároky nejen na letové osádky, ale také na funkčnost a spolehlivost jednotlivých systémů vrtulníku.
Zejména prašnost, létání ve vysokých nadmořských výškách a rychlé střídání teplot významně snižují strojům technickou životnost. I s tím bylo nutné počítat.
„Při provádění padesátkových předepsaných prací jsme se přesvědčili, že technické zázemí, které zde máme k dispozici, profesní způsobilost našich specialistů a také jejich iniciativa, dávají do budoucna příslib, že našim vrtulníkům budeme schopni i v místních provozně složitých podmínkách zabezpečit tu nejlepší péči,“ řekl na závěr o průběhu těchto prací velitel mobilního opravárenského pracoviště.
Foto: Archiv 1. kontingentu AČR ISAF HELI UNIT