
Přelet na FOB Shank
Obrázek x z y
Na první pohled je název Operace v distriktu Azra jen nic neříkající kombinace několika slov.
Pro příslušníky 1. kontingentu AČR HELI UNIT „Task Force Hippo“ ISAF je to název, za kterým se skrývá účast našich vrtulníků v kombinované mezinárodní operaci, která byla charakteristická spoluprací českých a amerických vrtulníků, ale především dvou samostatných českých kontingentů v rámci jedné koaliční operace.
Den první, sobota, 13.30 hod. místního času. Operační centrum (DSQOC) HELI UNIT „TF HIPPO“ FOB Šarana
Dva dny před zahájením operace se na „DSQOC“ sešly osádky vrtulníků na vstupním briefingu. Tento briefing je záležitostí příslušníků směny operačního centra, práce na tomto úkolu pro ně proto začala již mnohem dříve.
Obsahovala zpracování důležitých vstupních informací od velení vrtulníkového uskupení, pod které zde „Task Force Hippo“ patří, podkladů od Taktického operačního centra (TOC), Provinčního rekonstrukčního týmu (PRT) v Lógaru, se kterým při této operaci naše vrtulníky velmi úzce spolupracovaly a poznatků, které museli jednotliví specialisté „DSQOC“ vygenerovat z dostupných zdrojů. Výsledkem byl úctyhodný soubor operačních, technických, letových, bezpečnostních a meteorologických informací a návrh letových tras. Práce operační směny však nespočívá pouze v přípravě podkladů.
Vysoce sofistikovaný „SQOC“ s odpovídajícím personálním obsazením umí nejen plánovat, ale také sledovat pohyb vrtulníků během letu. Současně další vybavení umožňuje zpracovávat a aktualizovat obraz vzdušné situace a průběžně poskytovat osádkám údaje o případných komplikacích, které mohou souviset s trasou jejich letu.Operační centrum tak doslova a do písmene sleduje a hlídá každý „krok“ našich vrtulníků po afghánském nebi. Vyvrcholením této fáze přípravy bylo promítnutí navrhované letové trasy v trojrozměrné projekci, aby si osádky mohly udělat reálnou představu o reliéfu terénu a nadmořských výškách, ve kterých budou létat. Následně navigátoři opět s využitím technologických možností, které DSQOC nabízí, detailně naplánovali jednotlivé letové trasy.
Takto skončil pro TF Hippo první den operace.
Den druhý, neděle, od 9.00 hod. místního času. Operační centrum (DSQOC) HELI UNIT „TF HIPPO“ FOB Šarana
Pro letové osádky začal pracovní den již v devět hodin ráno místního času. Setkaly se opět v operačním centru na tzv. GO - NO GO Brief. Ten by se dal volně vyložit jako rozhodnutí o tom, zda „jít či nejít“, v tomto případě spíše zda letět či neletět.
Opět se mluvilo o zadání úkolu, o důležitých časech, o použitelnosti plánovaných letových tras, o aktuální zpravodajské a meteorologické situaci. Suma toho všeho dávala pilotovi, který byl určen jako „AMC“ (air mission commander – pilot-kapitán určený jako velitel vrtulníkové sestavy pro tento letový úkol), potřebné informace, aby mohl rozhodnout o uskutečnitelnosti celé akce. Jeho rozhodnutí bylo kladné, a proto se pokračovalo dále – za dvě hodiny, a to posledním briefingem před letem.
Osádky vrtulníků nyní čekaly poslední dvě hodiny volna, směnu operačního centra proces aktualizace a doplnění všech potřebných informací, kde zřejmou prioritou byly opět informace meteorologické a především zpravodajské, zaměřené na činnost povstaleckých skupin v oblastech, kterými vedly letové trasy. Zvláštní prioritou je při takové aktualizaci vyhodnocení pravděpodobnosti tzv. „safire incidents“, neboli „surface to air fire“, což znamená možnosti napadení koaličních vzdušných prostředků střelbou ze země.
Přesně v 1.00 hodin zahájil určený AMC krátký „Mission Brief“, jehož výsledkem bylo, že v 13.00 hod. odstartovaly ze Šarany dva české vrtulníky a nabraly letový kurs směr FOB Shank.
Čekalo je zhruba čtyřicet minut letu a překonání jednoho horského masivu. Sledovány pozorným a starostlivým satelitním „zrakem“ směny operačního centra vyrazily zúročit svůj náročný výcvik a tisíce nalétaných hodin stejně jako technické kvality svých modernizovaných „ešek“ (vrtulníků Mi 171Š).
Den druhý, neděle, 17.00 hod. místního času. Taktické operační centrum (TOC) PRT Lógar, FOB Shank.
Let na FOB Shank proběhl bez problémů a komplikací a v 17.00 zde začala v přátelské atmosféře první společná „česká“ koordinační porada. Z ní jasně vyplynulo, že úkolem našich Mi 171Š bylo společně s dvěma americkými „Black Hawky“ dopravit českou patrolu do Azry a po splnění úkolů ji vyzvednout a bezpečně dopravit zpět na FOB Shank.
Úkolem vysazené skupiny bylo zkontrolovat, jak a kým je využívána nedávná humanitární pomoc směřovaná do této oblasti, jak si zde vede škola, a také pracovní návštěva místní stanice ANP (Afghánské národní policie).
Přesto, že Azra byla doposud vnímána jako klidná oblast, bylo součástí operace důkladné pozemní i vzdušné bojové zajištění s plánovanou účastí šesti vrtulníků – čtyř dopravních a dvou bitevních.
V 18.00 hodin se naše osádky potkaly na „Mission Brief“ se svými americkými kolegy od „Black Hawk“ a bitevních „Apache“. Kromě obvyklé meteorologické a zpravodajské informace zde byl představen detailní plán celé operace z pohledu vrtulníkového angažmá. Bitevní vrtulníky „Apache“ dostaly za úkol krýt především citlivé okamžiky vzletů a přistání dopravních vrtulníků v Azře, jeden z vrtulníků „Black Hawk“ vysazení pozemního palebného zajištění, zbývající vrtulníky vysazení a zpětné vyzvednutí samotné patroly. Ještě nutná záplava všech důležitých detailů, čísel, kódů a hesel…a byl nejvyšší čas jít si odpočinout, protože další ráno se vstávalo brzo.
Den třetí, pondělí, 05.30 hod. místního času, Taktické operační centrum (TOC) amerického vrtulníkového uskupení, FOB Shank.
Ráno se sešli všichni piloti na obvyklém předletovém briefingu. Mlčky si poslechli meteorologickou a zpravodajskou informaci, několik upřesnění a doplňujících údajů. Zbývalo to nejdůležitější – celou operaci úspěšně provést. Následovala cesta na stojánku, kde palubní technici a střelci připravovali a kontrolovali vrtulníky.
Potom se v dálce objevil charakteristický zástup. Přicházeli příslušníci patroly. Díky sklopené nakládací rampě bylo jejich usazení na palubě dílem okamžiku a pak již nic nebránilo obvyklým procedurám – kontrole před spuštěním, samotnému spuštění motorů, rolování na místo vzletu, kontrolnímu zavěšení, vzletu… Za několik chvil byly z vrtulníků jen malé tečky na obzoru. Operace v distriktu Azra byla v plném proudu.
A opět tečky na obzoru, tentokrát však postupně se přibližující. Naše vrtulníky se vracely z opakovaného letu do Azry. Postupně utichly motory a piloti, palubní technici i střelci na chvíli odložili svou letovou výstroj a sdělovali si své dojmy. O Azře, o přistání ve vyschlém řečišti, o spolupráci s americkými vrtulníky.
První část operace úspěšně skončila. Patrola byla dopravena na místo určení. Teď to bylo na nich. Naši se pro ně ve stanovený čas vrátí. Nyní však bylo nutné doplnit palivo, překontrolovat a připravit vrtulníky na další start. Tyto povinnosti automaticky převzali palubní technici, protože zde nebyl k dispozici žádný náš pozemní personál.
Ve tři hodiny odpoledne se opět opakoval známý proces: příprava k letu, spuštění, rolování, vzlet. V sestavě dvou Mi 171Š a dvou vrtulníků „Black Hawk“ odlétla celá skupina do Azry. Let byl plný nádherných scenérií drsné, divoké, ale krásné, horské krajiny. Hory, údolí, náhorní planiny… Obdivování přírodních krás však muselo ustoupit do pozadí; blížilo se totiž místo přistání a vyzvednutí naší patroly.
Vrtulníky dosedly na malé políčko nedaleko vesnice a způsobily mezi místními obyvateli velké pozdvižení. Naše patrola však naštěstí již čekala a okamžitě po dosednutí začali její příslušníci nastupovat. Mokří, unavení, ale spokojení, že jsou na palubě a že za několik desítek minut budou zpět na své základně. „Ešky“ plně naložené muži se zvedaly a stoupaly podél strmých horských stěn k modré obloze.
Vše se zdařilo a zpáteční let byl příjemnou předposlední epizodou celé operace. Po příletu na FOB Shank, vyložení patroly a přípravy souprav pro noční vidění, se české vrtulníky vznesly toho dne již naposled. Stmívalo se a osádky ještě čekal zpáteční let na Šaranu. Přistávalo se za tmy. V tento okamžik se dalo říci, že operace v distriktu Azra byla úspěšně ukončena.
Na posledním debriefingu po doletu si naši s hrdostí mohli říci, že oni i jejich vrtulníky obstáli a splnili to, co se od nich očekávalo - spolehlivé létání a koaliční spolupráci v mezinárodních podmínkách a náročném afghánském prostředí.