MOP - bez nich by to nešlo

Autor: kapitánka Helena Sováková, psycholožka a tisková a informační důstojnice 2. kontingentu AČR

Specialisty odborností Drak – Motor, RV- RTV, ESV a zbroj lze zařadit pod tři písmenka - MOP. Za všemi těmito odbornými zkratkami se skrývá parta sehraných chlapů, kteří už měsíc žijí a pracují na základně Šarana v Afghánistánu. Jejich působištěm se na několik měsíců stalo Mobilní opravárenské pracoviště, zkráceně MOP.

Jedná se vlastně o hangár, kde děláme předepsané práce a opravy vrtulníků „létajících hrochů“ ze Šarany. Specialisté na Drak – Motor opravují trup vrtulníku a seřizují motory a agregáty. RV-RTV radisté opravují palubní komplexy, seřizují palubní radiové vybavení, včetně komplexního systému navigace. ESV – jsou odborníci na elektronické a avionické systémy vrtulníku a na závěr zbroj – chlapi, co mají v malíčku kontrolu a seřízení zbraňových systémů a pyromechanismů vrtulníku včetně systému pasivní a aktivní ochrany.

Již v půlce dubna si takzvaní mopáci, začali předávat pracovní povinnosti, přebírat materiál a techniku od kolegů z 1. kontingentu. Seznamovali se s odlišnými pracovními podmínkami na základně Šarana.

První zkouška jejich odborných zkušeností v náročných afghánských podmínkách při opravě a údržbě vrtulníku nastala hned v prvním květnovém týdnu. Do hangáru se dostal jeden ze tří vrtulníků na pravidelnou revizi po padesáti nalétaných hodinách. V rámci „defektační“ prohlídky, při které se kontrolují možné závady na vrtulníku, objevili problém na pravém motoru. Poté, co specialisti z ILS (inženýrsko-letecké služba) vyhodnotili toto poškození, opraváři přistoupili k náročné výměně poškozeného motoru. „V České republice běžně měníme motor pomocí automobilního jeřábu. Tady jsme ale neměli žádný jeřáb k dispozici. Proto jsme poprvé v průběhu nasazení v zahraniční operaci využili polní jeřáb, montovaný přímo na hlavu nosného rotoru vrtulníku,“ řekl zástupce velitele MOP.

Výměna motoru byla sice technologicky náročnější, ale pro sehraný tým z MOPu není žádná překážka dost velká. Montáž nového motoru zvládli za velmi krátkou dobu a samozřejmě na výtečnou. Poté, co zalétávací piloti kontingentu Mike“ a „Charles“ s vrtulníkem Mi-171Š absolvovali nutnou kontrolní motorovou zkoušku a zálet, předali stroj znovu k užívání a k plnění bojových úkolů.

Jeden náročný úkol splnili, ale hned druhý den bylo museli začít s periodickou revizí vyššího stupně po stovce nalétaných hodin na dalším vrtulníku. Spoustu nejrůznějších oprav si také vyžádaly zdejší mimořádně náročné klimatické podmínky a velmi prašné prostředí, jež působí při letu na vrtulník. Údržbou a seřízením prošlo i avionické vybavení, které je mimořádně důležité pro bezpečnost zdejších letů, včetně NVG letů (noční lety za použití speciálních brýlí pro noční vidění). V rámci revize a mimořádných požadavků prověřili i elektrické a přístrojové vybavení. Závěrem zkontrolovali systémy ochrany vrtulníku a opět bylo možné předat další stroj k plnění operačních úkolů.

Údržba a opravy vrtulníků však nejsou jedinou povinností, kterou příslušníci mobilního opravárenského pracoviště bravurně zvládají. Ke každodenním činnostem patří i údržba KMT(kontrolně měřící techniky), hangáru, klimatizačních jednotek a energetického srdce - dieselových centrál. Specialisté MOPu si některé důležité přípravky pro údržbu vrtulníku vyrobili sami ve svých dílnách. Nezapomněli ani na své kolegy, kteří je zahrnovali prosbami na výrobu různých konstrukcí ke zlepšení podmínek práce i běžného života na základně.

Další metou pro sehranou partu mopáků bude revize po třech stovkách nalétaných hodin - první tohoto druhu, kterou udělají v zahraniční operaci.