 
                    Kapitán Karel K. při čištění pojezdů ochranných štítů leteckých přileb
Obrázek x z y
Jeho práce je nenápadná, přesto je pro svůj tým, tedy posádky vrtulníků, nepostradatelný.
Oficiální název této funkce, kterou zastává kapitán Karel S. už šestým rokem, je „náčelník skupiny objektivní kontroly a ošetřování speciální výstroje“. Na základně Šarana je s vrtulníkovou jednotkou již potřetí.
Speciální výstroj zahrnuje záchranné vesty s balistickou ochranou a základní výbavou pro přežití v případě nutnosti nouzového opuštění vrtulníku, osobní záchranné radiostanice PRC, letecké přilby, prostředky pro noční vidění za letu takzvané NVG. Do speciální výstroje patří rovněž systém dodávky kyslíku pro posádky vrtulníků PHODS (Portable Helicopter, Oxygen Delivery System).
Speciální výstroj využívaná vrtulníkovou jednotkou na základně Šarana je na špičkové úrovni. „Vzhledem k tomu, že je počet zejména leteckých přileb HGU-56/P a NVG omezený a jejich pořizovací cena je značně vysoká, je nutné, aby každý příslušník létajícího personálu zacházel se svěřeným materiálem s maximální opatrností. V tomto ohledu cítím velkou podporu u velitele kontingentu,“ zdůrazňuje kapitán Karel S. „Určitě i z tohoto důvodu řešíme jen drobné závady na tomto materiálu.“
Speciální výstroj je uložena v kontejneru navrženém tak, aby materiál byl uložen přehledně a vyhovoval požadavkům nejen na údržbu a opravy, ale také, aby výdej létajícímu personálu byl rychlý.
Jak už z výše uvedeného názvu funkce vyplývá, kapitán Karel S.také objektivně kontroluje lety. Po každém z nich prostřednictvím čtecího zařízení stáhne provozní data z takzvaných „černých skříněk„ které ve skutečnosti nejsou černé, ale oranžové. Pomocí speciálního softwaru pak vyhodnocuje tato data v elektronické podobě. V první řadě je třeba zkontrolovat, zda černé skříňky zaznamenávají správně všechny parametry tak, jak je stanoveno, a dále zda technika pilotáže jednotlivých pilotů odpovídala plněným úkolům. Vyhodnocený záznam předloží Karel S. k podpisu pilotům, kteří konkrétní letový úkol plnili a inspektoru bezpečností letů. Bez splnění těchto procedur nesmí pilot provést další let.
Stejně jako kustod sportovního týmu, který upravuje hráčům výstroj, připravuje a kontroluje kapitán Karel S. výstroj pro posádky vrtulníků před každým letem. Už brzy ráno přicházejí ke „Karlovu kontejneru“ členové letových posádek, kteří spoléhají na to, že veškerá jejich speciální výstroj je kvalitně připravena k použití. Po splnění náročných úkolů se opět vracejí s požadavky na provedení drobných oprav či úprav výstroje nebo NVG.
„Ještě by sis měl udělat masérský kurz.“ I tuto vtipnou poznámku si kapitán Karel S. vyslechl. Masérský kurz zatím ještě nemá, ale zato svým kolegům v misi alespoň přibližuje domov pečením voňavého chleba v domácí pekárně. Když všichni odejdou, on zůstává. Dobrá duše každého týmu – kustod, u 7. vrtulníkové jednotky v afghánské Šaraně je to Karel.