Létání mezi třítisícovkami

Autor: Pavel Lang a Jan Procházka - Prezentační a informační centrum Ministerstva obrany

Již druhý týden nacvičují příslušníci náměšťské 221. a přerovské 231. vrtulníkové letky létání ve vysokohorském terénu francouzských Pyrenejí.

Se dvěma vrtulníky Mi-24/35 a čtyřmi stroji Mi-171Š trénují v jedenácti různých zónách přistávání na horských plochách s nadmořskou výškou přes dva tisíce metrů.

"Tam, kde v České republice končíme, tady v Pyrenejích začínáme,“ konstatuje pilot vrtulníku Mi-171Š major Karel Krejčiřík a dodává: „Nadmořská výška letiště Sainte Léocadie, z něhož působíme, je 1330 metrů, což je v tuzemsku náš strop.“

fotografie 1 fotografie 2 fotografie 3 fotografie 4

Přistávání ve vysokohorském terénu má řadu specifik. „Záleží na kapitánovi vrtulníku, jakou vhodnou plochu pro přistání vybere. Nejprve si seshora prohlédneme terén, potom nad místem provedeme okruh v horizontálním letu s ustálenou zatáčkou a rychlostí, a napotřetí, po vyhodnocení potřebných parametrů sedáme,“ vysvětluje pilot bitevníku Mi-24/35 kapitán Pavel Nezdoba a upřesňuje, že během dvouhodinového letu osádka provedla sedm přistání pod bezmála třítisícovými vrcholy.

fotografie 5 fotografie 6 fotografie 7 

Cvičení Mountain Flight II, zaměřené na létání v horách, je premiérou pro přítomné palubní střelce z 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově. „Jsme v závěru střeleckého výcviku a lety v horských údolích jsou pro nás dalším přínosem,“ konstatuje podpraporčík Jaroslav Fiedor. To, že nejsou ve Francii nasazeny již modernizované „stosedmdesátjedničky“, nepovažuje za handicap. „Dveře a kulomety tam máme pořád stejné. Kdokoliv z nás musí být schopen okamžitě působit ze všech tří střelišť.“

fotografie 9 fotografie 10 fotografie 11 fotografie 12

Jeden z letových dnů byl pro osádky vrtulníků Mi-171Š vyčleněn na létání s brýlemi pro noční vidění (NVG – Night Vision Google). „S tímto typem brýlí létáme v Pyrenejích poprvé,“ říká velitel 231. vrtulníkové letky podplukovník Milan Koutný a přibližuje specifičnost NVG. „O splnění úkolů rozhoduje dokonalá součinnost osádky, neboť létání v noci je mnohem náročnější než ve dne. Systém funguje jako zesilovač zbytkového světla a pilot přes brýle vidí šedivé kontury na zeleném podkladu,“ vysvětluje a připomene pozitiva: „Používání NVG má řadu výhod, například taktickou převahu nad protivníkem, který vás nevidí. V noci můžeme létat nízko nad zemí a přistávat téměř kdekoliv v terénu,“ říká zkušený pilot vrtulníku.

Létání mezi třítisícovkami 1 Létání mezi třítisícovkami 2 Létání mezi třítisícovkami 3 Létání mezi třítisícovkami 4

Foto: Jan Kouba - Prezentační a informační centrum Ministerstva obrany