České vrtulníky jsou v Bagramu

Autor: kapitán Zdeněk Mikulka, kaplan a tiskový informační důstojník 1. kontingentu AČR HELI UNIT ISAF

Jednou z důležitých a technicky náročných procedur, které bezprostředně souvisí se zahájením operačního působení 1. kontingentu AČR HELI UNIT v silách ISAF, byla i doprava tří kusů modernizovaných vrtulníků Mi-171Š z ČR.

Konkrétně z 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově, na základnu Bagram v Afghánistánu, jejich plnohodnotné zprovoznění a následně i příprava na působení v místních náročných podmínkách. Doprava vrtulníků byla provedena velkokapacitním letounem Antonov An 124 – 100 Ruslan, který patří mezi největší dopravní letouny na světě. Je však nutno zdůraznit, že i navzdory úctyhodnému nákladovému prostoru se do Ruslanu vejdou v použité variantě demontáže pouze tři Mi-171Š. 

Letečtí technici z 23. základny vrtulníkového letectva pod vedením majora Karola Šimaly museli své stroje doslova „očesat“, aby mohly být do Afghánistánu přepraveny.

Vrtulové listy, listy ocasních vrtulek, stabilizátory („zadní křidélka“), venkovní části anténního systému a řada dalších komponentů musela být demontována. Technici museli také vyprázdnit palivové nádrže, vypustit dusík z hlavního a příďového podvozku a dokonce snížit tlak v pneumatikách.

Vrtulníky a odmontované komponenty však nebyly tím jediným, co zaplnilo prostorné útroby An-124 – 100. Aby mohly být vrtulníky opět zprovozněny a aby bylo možno následně provést všechny předepsané kontroly, bylo nutno do Antonova „přibalit“ ještě celou řadu speciálních přípravků a pomůcek určených ke zpětné montáži.

Když nadešel dlouho očekávaný okamžik, An-124 - 100 Ruslan zaroloval v Bagramu do přiděleného stání a otevřel se jeho nákladový prostor, pustili se technici a někteří příslušníci leteckých osádek do díla. Cílem bylo letoun co nejdříve vyložit a vrtulníky s veškerým materiálem přemístit do přiděleného stání.

Někteří z leteckých techniků kvůli tomu přiletěli ze Šarany, kde předtím stavěli a připravovali technické zázemí, jiní měli za sebou noční let z České republiky, protože den příletu vrtulníků byl také i dnem, kdy přiletěla do Bagramu hlavní část příslušníků 1. kontingentu AČR HELI UNIT v silách ISAF.

Mohlo by se zdát, že na vyložení tří vrtulníků nemůže být nic složitého. Není to však tak jednoduché, jak se může jevit na první pohled, což dokumentují i slova jednoho z přímých účastníků: „Situace začala být složitou v okamžiku vykládky druhého vrtulníku, který byl z prostorových důvodů naložen takzvaně „ocasem dopředu“. Při nájezdu kol hlavního podvozku na svažující se vykládací rampu Ruslanu se dramaticky změnil náklon vrtulníku a vrchol reduktoru (nejvyšší bod) se nebezpečné přiblížil ke stropu nákladového prostoru. Bylo zřejmé, že při neopatrné manipulaci může snadno dojít k velkému poškození, které by zásadně ohrozilo schopnost létat. Aby mohl být vrtulník vytažen musely být více a více podhušťovány jeho pneumatiky a byl vysunován z trupu Antonova doslova po centimetrech. Neustále byla také kontrolována vzdálenost mezi jeho nejvyšším bodem a stropem nákladového prostoru. V nejkritičtějším okamžiku činila pouhé dva centimetry.“

Po vyložení a přemístění do přiděleného stání nastala fáze zpětné montáže, kontrol a následného plnohodnotného uschopnění. Vše probíhalo s velkým úsilím a nasazením.

„Díky předchozím zkušenostem získaným se stejnou činností při cvičení ETZION v Izraeli, a díky profesionalitě našich techniků, probíhal celý složitý proces přepravy zpětné montáže a uschopnění rychle a bez obtíží,“ řekl zástupce velitele kontingentu pro inženýrsko-leteckou službu.

České vrtulníky jsou tedy v Bagramu, a díky třiceti hodinám intenzivní práce dvaceti příslušníků inženýrsko-letecké služby byly připraveny čtvrtý den svého pobytu v Afghánistánu ke kontrolním zalétávacím letům. Letečtí technici současně prokázali, že po odborné stránce jsou na své úkoly v této misi náležitě připraveni.