Brýle pro noční vidění usnadňují pilotům v Afghánistánu práci

Autor: kapitán Bohuslav Kůrka

Už přes rok zajišťují čeští piloti na jihovýchodě Afghánistánu přepravu osob a materiálu ve prospěch sil ISAF. S vrtulníky Mi-171Š mohou létat nejen ve dne, ale i v noci – i díky speciálním brýlím pro noční vidění.

Brýlemi pro noční vidění (Night Vision Goggles) jsou vybavené posádky obou vrtulníků 5. vrtulníkové jednotky. Tyto speciální optoelektronické prostředky výrazně rozšiřují možnosti plnění operačních úkolů v noci, přesněji za svitu měsíce a hvězd, a jsou tedy velmi důležitou součástí létání.

V noci nejsou vrtulníky ze země vidět a v kombinaci s létáním v přízemní výšce do 100 metrů nad terénem značně zvyšují taktickou výhodu posádek. Pracovat za tmy nebo brzy ráno je výhodnější zejména v létě – chladnější noční vzduch totiž zvyšuje přepravní možnosti stroje.

Jakékoliv brýle pro noční vidění, nejen ty, které používají čeští piloti, ale nejsou všemocné a létání s nimi je náročné. „Obraz není barevný, ale pouze v odstínech zelené. Není zde možnost periferního vidění, a také zorné pole je omezené. A k tomu ještě připočtěme fakt, že osádka se s vrtulníkem pohybuje velkou rychlostí nízko nad terénem,“ říká velitel 5. vrtulníkové jednotky podplukovník Karel Krejčiřík a upozorňuje, že brýle jsou také závislé na zbytkovém světle, a protože světelné podmínky nejsou pokaždé ideální, nemohou je piloti použít kdykoliv by to potřebovali. V neposlední řadě létání v noci komplikuje velmi prašné afghánské prostředí, které při plnění operačních úkolů značně ztěžuje přistání vrtulníků.

I přesto všechno jsou pro české piloty dobrým pomocníkem. V zimě, kdy se velice rychle stmívá, se díky nim v pořádku vrátí na základnu i za tmy, a v létě jsou přímo nutností – právě kvůli častějšímu létání brzy ráno a večer.