Již pět let létají příslušníci 221. tygří letky nad Afghánistánem
Obrázek x z y
V neděli 21. dubna 2013 uplyne pět let ode dne, kdy - tehdy ještě příslušníci 231. vrtulníkové letky - odjeli poprvé do Kábulu, aby tam cvičili afghánský létající a pozemní personál v používání vrtulníků Mi-24. Příslušníci letky, která nese hrdě přívlastek „tygří“ a je nejstarším stálým členem této prestižní asociace vojenských letek armád NATO v České republice, jsou i nadále připraveni pokračovat v plnění tohoto náročného úkolu.
Čeští piloti a pozemní technici vyslaní v roce 2008 do Afghánistánu byli součástí sil, kterými se Česká republika zapojila do mezinárodního úsilí sjednoceného pod vedením velitelství Combined Security Transition Command – Afghanistan (CSTC-A). To zastřešovalo výcvik příslušníků Afghan Army Air Corps (AAAC) ANA. Tým se tenkrát skládal z osmi osob – dvou pilotů, palubního technika a pozemních specialistů.
Za pět let působení jednotky na základně KAIA (Kabul International Airport) se v Afghánistánu i České republice stihlo udát opravdu mnohé. 231. vrtulníková letka byla z důvodu reorganizace AČR přemístěna z 23. základny vrtulníkového letectva na 22. základnu letectva v Náměšti nad Oslavou a její jméno bylo změněno na dnes známou 221. vrtulníkovou letku.
V Kábulu se zatím vystřídalo na patnáct čtyřměsíčních rotací jednotky. Došlo i na změny názvů jednotky samotné tak, jak se postupně měnila organizační struktura nadřízených složek NATO, případně terminologie používaná v jeho strukturách. Původní název OMLT (Operational Mentoring and Liaison Team) byl v roce 2010 změněn na AMT (Air Mentoring Team) a v roce 2011 dostala jednotka zatím konečný název AAT (Air Advisory Team). V průběhu doby se měnilo i složení jednotky, a to s ohledem na potřeby afghánského letectva nebo požadavky spojenců. V roce 2010 přibyla do týmu část pilotů a palubních techniků vrtulníků Mi-17 z 243. letky 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích. V roce 2012 byl počet příslušníků na čtyři měsíce navýšen o tým specialistů na zatím nejvyšší počet padesáti osob. Třicet odborníků mělo za úkol řešit potíže vzniklé nesprávně prováděnými předepsanými pracemi na vrtulnících Mi-24 a Mi-17.
V současné době se počet příslušníků jednotky ustálil na dvaceti sedmi vojácích a tým se skládá ze dvou letových skupin Mi-24 a Mi-17 a ze tří skupin pozemního technického personálu. Skupiny technického personálu Mi-24 a Mi-17 a skupiny technických specialistů provádějí předepsané práce na vrtulnících Mi-24. Příslušníci 221. letky za pět let svého působení v Afghánistánu nalétali stovky hodin a od základního výcviku se dostali až k náročným technikám podpory dopravních vrtulníků Aerial Escort, podpoře pozemních jednotek Close Combat Attack a výcviku instruktorů. Běžnou součástí výcviku jsou dnes ostré střelby vrtulníků Mi-24.
Dá se říci, že piloti a technici 221. letky jsou po letech práce v Kábulu považováni svými afghánskými kolegy takřka za členy domovské 377. letky ANAAF (Afghan National Army Air Force). Popřejme tedy příslušníkům 221. tygří letky mnoho štěstí při plnění tohoto úkolu i v dalších letech, zvláště v obtížné době, která je čeká v Afghánistánu v souvislosti s postupným stahováním koaličních jednotek.